چهارمین کنفرانس بین المللی کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون برگزار می شود

 دوره های قبلی این کنفرانس در دانشگاه های دولتی مانند دانشگاه امیرکبیر و شیراز برگزار شده بود و این برای نخستین بار است که واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی میزبان این رخداد بین المللی است.

دکتر محمدباقر منهاج، دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی "کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون"، پیشبرد مرزهای دانش، ایجاد فضای مناسب جهت گردهمایی دانشمندان، محققان، کارآفرینان، کارشناسان صنعتی و دانشجویان به منظور ارائه فعالیت‎های تحقیقاتی و آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی و تبادل نظر علمی و فنی را از اهداف برگزاری این کنفرانس با همکاری انجمن مهندسان کنترل و ابزار دقیق عنوان و خاطرنشان کرد: در پی فراخوان عمومی این کنفرانس بیش از 300 عنوان مقاله از دانشگاه های مختلف دریافت کرده ایم که در مقایسه با دوره های گذشته و سال های قبل این کنفرانس، فوق العاده است.

وی گفت: در شرایط کنونی متاسفانه کنفرانس ها و همایش هایی که در کشور برگزار می شود از نظر کیفی و کمی نسبت به گذشته افت محسوسی داشته است؛ اما دریافت بیش از 300 مقاله از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی توسط دبیرخانه ی این کنفرانس، نشان می دهد فاز اول آن به بهترین شکل ممکن اجرا شده است.

منهاج یکی از دلایل استقبال خوب از این کنفرانس را حضور چهره های سرشناس به عنوان برگزار کننده، داور و سخنران دانست و افزود: پروفسور اریک فرون و پروفسور علی خاکی صدیق از سخنرانان اصلی و بین المللی این کنفرانس هستند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل استقبال خوب از این کنفرانس، سابقه بسیار خوب دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در برگزاری با کیفیت کنفرانس فازی در سال های گذشته است. همچنین این دانشگاه به خودی خود دارای جایگاه ویژه ای در زمینه ی علم رباتیک و هوش مصنوعی در سطح ایران و جهان است که باعث شده مقالات زیادی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شود. به این ترتیب فاز اول کنفرانس بالاتر از حد انتظار بود و امیدوارم با تلاش و حمایت های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و معاونت پژوهشی دانشگاه، مراحل بعدی را هم با موفقیت پشت سر بگذاریم.

دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی "کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون" حوزه‎های مختلف کنترل و اتوماسیون صنعتی نظیر تحلیل و طراحی سیستم های کنترل خطی و غیرخطی، کنترل کلاسیک (بهینه، غیرخطی، تطبیقی، مقاوم، پیش بین، مرتبه کسری، آشوبناک)، کنترل هوشمند (فازی، شبکه های عصبی، الگوریتم های تکاملی و …)، شناسایی سیستم ها، سیستم های مبتنی بر شبکه، کاربرد سیستم های کنترل در رباتیک، مکاترونیک، هدایت و ناوبری، کنترل ترافیک شبکه، شبکه های هوشمند انرژی، شبکه های سنسوری، ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی، حسگرها و عملگرها، پروتکل های ارتباطی، اتوماسیون خودرو، اتوماسیون در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون در نیروگاه ها، سیستم های اسکادا، سیستم های فیلدباس و … را از محورهای اصلی چهارمین کنفرانس بین المللی "کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون" عنوان کرد.

دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی "کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون"، آموزش کنترلی را از ابعاد دیگر این کنفرانس دانست و افزود: تمرکز اصلی ما بر این بود که علاوه بر برگزاری یک کنفرانس باکیفیت، بیشترین افراد و دانش پژوهان را از دنیای آکادمیک و به خصوص دانشجویان رشته ی کنترل گرد هم آوریم.

وی ادامه داد: البته این کنفرانس تنها مختص به دانشجویان رشته ی کنترل نخواهد بود و دانشجویان و استادان رشته های صنایع، مکانیک، هوا فضا و … را نیز در بر خواهد گرفت که امیدواریم این مساله باعث شکل گیری حلقه ی ارتباطی با صنعت شود تا مردان صنعت که دستی در کار و پروژه های تحقیقاتی دارند از نزدیک با دانشگاه ارتباط برقرار کنند.

دکتر منهاج در خصوص جذب صنایع مختلف برای حضور در این کنفرانس، گفت: بین کسانی که مسلط به تئوری کنترل در سطح دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی هستند جلساتی برگزار می شود که در خصوص آینده ی تئوری کنترل و اهمیت آن در بعد تئوریک و تزهایی که در این حوزه برای صنعت کشور مفید خواهد بود و به پیشرفت آن کمک می کند بحث خواهد شد تا بدانیم چه جایگاهی در صنعت داریم.

دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون در ادامه از نشستی در خصوص تزها و پروپوزال های رشته کنترل در مقطع دکتری در این کنفرانس خبر داد و افزود: در این نشست که برای نخستین بار در ایران برگزار می شود، پروپوزال های دانشجویان رشته کنترل بررسی و نقاط ضعف و قوت آن ها مشخص خواهد شد. پس از آن نیز خلاصه ای از پروپوزال های برتر در مجله ای به چاپ خواهد رسید.

این کار باعث ایجاد یک فضای آکادمیک حرفه ای می شود که هم به ارتقای پروپوزال ها و هم به صنعت کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به فضای آموزشی بالا در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا تعدادی از مقالات به صورت شفاهی و پوستر هم ارائه شوند که با توجه به اثرگذاری بالای پوستر، بر روی این بخش تمرکز زیادی خواهیم داشت تا در این فضا با تبادل افکار، بتوانیم مقالات برتر را در مجلات معتبر علمی به چاپ برسانیم.

منهاج با تاکید بر کیفی شدن آموزش عالی در کشور، تصریح کرد: در شرایط کنونی کیفیت آموزش اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی قزوین امروزه در بسیاری از زمینه ها به خصوص رباتیک مطرح و صاحب نظر است و محصولات دانش بنیان زیادی در این حوزه دارد.

دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی "کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون"، ادامه داد: آرزوی دیرینه ی من این است که خانواده ها دانشگاه های دولتی را تنها به دلیل رایگان بودن ترجیح ندهند و حتی برعکس حاضر باشند پول بدهند تا در دانشگاه بهتری درس بخوانند. دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت تبدیل شدن به چنین موقعیتی را دارد. امیدوارم روزی فرابرسد همه بگویند ما پول داده ایم و در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین درس خوانده ایم تا باسوادتر از سایرین باشیم.

دکتر منهاج افزود: ما باید در جهت افزایش کیفیت آموزش حرکت کنیم و دانشگاهی بسازیم که برای تحصیل از سایر کشورها دانشجو بپذیرد و از این طریق ارز وارد کشور شود. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین این ظرفیت را دارد چرا که از استادان بسیار خوب و پرتوانی بهره مند است.

به گزارش ایسنا،وی در پایان گفت: در نهایت هدف همه ما باید خدمت به مملکت باشد؛ آرزو دارم نسل جوان کشور کارآفرین باشند و با تاسیس شرکت های دانش بنیان، محصول تولید کنند. در گذشته دانشگاه های ما تنها علم محور بودند، اما اکنون باید با محصول همراه باشند. به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با دارا بودن مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز ایده های نو، مرکز شتاب دهنده و مراکز تحقیقاتی مختلف، در این عرصه همواره پیشتاز بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا