تغییر وضعیت باروری در کشور نیازمند زمان طولانی است

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در برنامه همایش تبیین سیاستهای جمعیتی در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت خانواده در زنجان،افزود: موضوع مهم ارتقای باروری با توجه به سیاستهای ابلاغی جمعیت ازسوی رهبر معظم انقلاب از تمامی ابعاد باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: این سیاستهای ابلاغی چشم انداز بهتری را درتبیین و برنامه ریزی های مدون فراهم می کند و در آن ارتقا، پویایی بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی مطرح و مورد تاکید قرار گرفته است.

اسلامی ارایه خدمات باروری سالم را از جمله برنامه های مهم وزارت بهداشت برشمرد و اظهارکرد: این وزارتخانه در تلاش است تا فرزند آوری به صورت ارادی و برنامه ریزی شده گسترش یابد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: موضوع مهم فرزند آوری، باید بر اساس اطلاعات لازم، شناخت کافی در مورد سلامت باروری جامعه هدف و ارایه آموزش های صحیح انجام گیرد.

وی به مطالعات انجام شده در ارتباط با تمایل پسران و دختران در آستانه ازدواج، برای فرزندآوری اشاره و خاطرنشان کرد: بر این اساس تمایل به فرزند آوری گروه های مخاطب در گروه سنی بین 23 تا 25 سال به 2.29 فرزند می رسد.

اسلامی افزود: هم اکنون مسایل و مشکلات متعددی در فرزند آوری زوجین وجود دارد که با مدیریت مناسب می توان این مشکلات را برطرف کرد.

وی ابراز کرد: هم اکنون میانگین فاصله سنی فرزند اول و دوم در خانواده های ایرانی، 4 تا 5

سال است که این آمار با معیارهای سلامت مادر و کودک مطابقت ندارد و کاهش این فاصله نیازمند برنامه ریزی منسجم و هدفمند است.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، کاهش بارداری های پر خطر و مهار سقط جنین غیرقانونی و غیرشرعی را از موارد مهم درافزایش نرخ باروی در کشور بیان کرد و گفت: تعداد سقط جنینهای قانونی و غیرقانونی رخ داده درکشور طی سال گذشته بین 170 تا 260 هزار مورد برآورد شده است که اگر میانگین 220 هزار مورد لحاظ شود،120 هزار مورد آن بدون وجود مشکلی در سلامت مادر و یا بدون دریافت مجوز از پزشکی قانونی سقط شده اند.

وی یادآورشد: سقط جنین به نوبه خود عوارض جسمی، انواع عفونت، نازایی و از همه مهمتر عوارض روحی و روانی را به دنبال دارد.

اسلامی افزود: جمعیت ایران در 100 سال گذشته 8.5 برابر شده است که بیشتر رشد جمعیت در این مدت مربوط به سالهای 60 تا 62 می باشد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون جمعیت ایران 77 میلیون نفر برآورد شده است که در صورت تداوم روند فرزند آوری فعلی در کشور، پیش بینی می شود تا سال 1425 رشد جمعیت کاهش یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا