عملکرد ضعیف تحصیلی، نتیجه تاخیر در ورود به مدرسه

بسیاری از والدین تمایل دارند کودکان خود را درصورتی که در ماهها ی تابستان متولد شده اند یا زودرس هستند، یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند. استدلال آنها این است که این کودکان هنوز به بلوغ کافی نرسیده اند. مطالعاتی که پیش از این انجام شده بود نیز تایید کننده این موضوع بود.

اما مقاله ای که به تازگی منتشر شده حاکی از آن است که تاخیر در ورود به مدرسه، عملکرد کودکان را در زمینه خواندن و نوشتن، ریاضیات و توجه کافی به دروس ضعیف تر می کند. برای اثبات این ادعا، یک تیم تحقیقاتی طرحی آزمایشی را ترتیب داد و از آنجا که نمی توانستند کودکان را بخاطر این آزمایش یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند مجبور به انتخاب جامعه آماری به شیوه ای دیگر شدند.

 برای این کار 999 کودک که تا تاریخ خاصی به شش سالگی می رسیدند در نظر گرفته شده بود که 472 نفر از آنان به خاطر تولد در نیمه اول سال، زودتر از کودکان متولد نیمه دوم به مدرسه می رفتند. بسیاری از والدین عقیده داشتند که تاخیر در ورود به مدرسه به نفع این کودکان خواهد بود. اما یافته ها و نتایج نشان می داد که یک سال هدر رفتن فرصتهای یادگیری برای این کودکان سبب ضعیف شدن عملکرد آنها می شد. در پژوهش های آینده باید تاثیرات طولانی مدت تاخیر در ورود به مدرسه و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شود. نتایج به دست آمده قطعا والدین و کادر آموزشی را به فکر وا خواهد داشت.

این پژوهش در نشریه Developmental Medicine & Child Neurology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا