بازخوانی کتاب های کربونیزه شده هرکولانیوم با کمک تکنولوژی فوق مدرن

سینا پرس : ویتو موسلا (Vito Mocella) از موسسه ریز الکترونیک و مایکروسیستمز (Institute of Microelectronics and Microsystems) با کمک تکنولوژی توموگرافی فاز- کنتراست اشعه ایکس (x-ray phase-contrast tomography) قادر به مشاهده  داخل کتیبه های کربونیزه شده کتابخانه Villa در هرکولانیوم شده است .

لازم به ذکر است که هرکولانیوم (Herculaneum) شهر رومی کوچک اما ثروتمندی بر کناره خلیج ناپل در کامپانیای امروزی در جنوب ایتالیا بود که به‌ هنگام فوران آتشفشان وزوو در سال 79 میلادی همراه با شهرهای پمپئی ، توره آنونزیاتا و استابیا نابود شد . معمولا پس از فوران‌ های آتشفشانی ریزش باران فراوان آغاز می‌ شود اما در این مورد شدت باران به ‌حدی زیاد بود که باعث رانش حجم زیادی گل و لای شد و در نتیجه شهر هرکولانیوم برخلاف شهر پمپئی در زیر گلی روان به ارتفاع بیست متر مدفون گردید . این لایه گل و لای خشک شده هر چند بعدها کار حفاری را بسیار سخت کرد اما وجود آن همچون پوششی محافظ ، هرکولانیوم را از گزند تغییرات آب و هوایی و تاراج گران در امان داشت .

نخستین کشف ویرانه‌ های هرکولانیوم به‌ طور اتفاقی در سال 1709 و توسط کارگرانی که مشغول کندن چاهی بودند ، رقم خورد . از آن پس حفاری های این منطقه آغاز شد . از نخستین یافته‌ های مهم در این منطقه، ویلای مجللی همراه با کتابخانه و تندیس‌ های برنزی و مرمرین بود که آن ‌را ویلای پاپیری نامیدند .پاپیری در اصطلاح به متون نوشته شده بر روی پاپیروس گفته می شود که در زیر لایه های گل تغییر شکل و ساختار داده اند .  پاپیری های هرکولانیوم به بیش از صدها پاپیری می رسد که در قرن هجدهم کشف شده اند . این پاپیری ها شامل متون فلسفی یونان که هستند از کتابخانه ویلای پاپیری که کتابخانه مشترک شخصی فیلسوف اپیکوری  (Epicurean) و شاعر Philodemus ، کشف شده اند.

این کتابخانه دارای حدودا هفتصد کتیبه سوخته و یا مدفون شده در فوران آتشفشانی است که دانشمندان و باستان شناسان از سال 1752 میلادی که آنها را از زیر مواد آتشفشانی و گل خشک شده بیرون آورده بودند، در تلاش هستند تا بتوانند محتویات آنها را بخواندند .

تیم تحقیقاتی موسلا توانستند تا از فن آوری تصویربرداری پزشکی که معمولا برای بررسی بافت های نرم انسانی مورد استفاده قرار می گیرد ، بهره برده  و به تشخیص ضربه های ناچیز قلم و اثر جوهر بر روی سطح کتیبه ها بپردازند بدون اینکه آسیبی به کتیبه های شکننده کتابخانه ویلای پاپیری وارد شود .

موسلا معتقد است که این عمل یک انقلاب پاپرولوژیست ها (papyrologists) محسوب می شود. قابل توجه است که Papyrology مطالعه و پژوهش ادبیات باستان ، مکاتبات ، اسناد قانونی  و غیره نوشته شده بر روی پاپیروس ، رایج ترین شکل از مواد نوشتن در تمدن های باستانی مصر ، یونان و روم است و افرادی که به این تحقیقات دست می زنند و اطلاعات قابل توجهی در این زمینه دارند پاپرولوژیست (papyrologist) می گویند .

Daniel Delattre  از موسسه تحقیق و تاریخچه متون (Institute for the Research and History of Texts) در پاریس به بررسی دست خط چندین حرف و یا کلمه که توسط این تیم تحقیقاتی ترمیم شده بود، پرداخت .  او معتقد است که این کتیبه مورد بررسی قرار گرفته ، توسط یک منشی شناخته شده در قرن اول میلادی نوشته شده است . به احتمال زیاد این نوشته یک کپی از کار فیلسوف اپیکوری  (Epicurean) و شاعر Philodemus بوده است .

او در ادامه توضیح می دهد : لازم به ذکر است که اضافه کردن نرم افزارهای لازم به روند خواندن مجموعه کتیبه های کتابخانه ویلای پاپیری سرعت خواهد بخشید و این امر باعث می شود تا حفاری های هرکولانیوم و ویلای پاپیری ادامه پیدا کند . انجام حفاری باعث می شود تا کتیبه ها از زیر خاک بیرون آمده و دانشمندان بتوانند به بررسی های خود در رابطه با خواندن متن آنها بپردازند چرا که کاملا مشخص نیست که دانشمندان قادر باشند هر کتیبه ای که در آنجا کشف می شود را بخوانند .

رابرت فاولر(Robert Fowler) از دانشمندان ادبیات باستانی و پیرو سبک های باستانی دانشگاه بریستول (Bristol) در انگلستان در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در حال حاضر ما به پیشروی آهسته این فن آوری می پردازیم تا زمانی که حفاری جدید آغاز شود و نمونه های جدید کشف شده به دستمان برسد .

پژوهش ها و مطالعات انجام شده تیم تحقیقاتی ویتو موسلا به همراه نتایج آن در آخرین شماره مجله Nature Communications به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا