شبکه علمی تنها راه حل موجود

 سومین نشست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد.در این نشست ۴ ساعته یکی از موضوعات مورد بحث که از سوی مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز مطرح شد، عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت در دانشگاهها و نارضایتی از پهنای باند اختصاص یافته به دانشگاهها بود.

به گفته وی، بسیاری از دانشگاهها و پژوهشگاهها با این مشکل دست به گریبانند و دسترسی به منابع خارجی به دلیل کندی سرعت و اختلالات در شبکه اینترنت ممکن نیست.

امکان دانلود منابع علمی خارجی وجود ندارد

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز با بیان اینکه پهنای باند اینترنتی باید یکی از ابزارهای مورد دسترسی دانشگاهیان باشد، گفت: برای مثال در دانشگاه تبریز تعرفه اینترنت ۲۵۰ مگابیتی را به صورت ماهانه پرداخت می کنیم اما در قبال این هزینه از مخابرات فقط اینترانت دریافت می کنیم که این سرویس امکان دانلود منابع علمی از سایت های را به ما نمی دهد.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته از مخابرات برای حل این مشکل گفت: مخابرات می گوید پهنای باندی که از زیرساخت دریافت می کنیم کافی نیست و اینترنت بین الملل مشکل دارد حال بگویید برای تهیه پهنای باند اینترنت دانشگاهها چه کنیم و به جامعه دانشگاهی چه جوابی دهیم.

مدیر فناوری اطلاعت دانشگاه تبریز گفت: این موضوع تنها مربوط به دانشگاه تبریز نیست و بسیاری از دانشگاهها و پژوهشگاهها با این مشکل مواجه هستند.

راهکار مدیرعامل زیرساخت برای حل مشکل اینترنت دانشگاهها

محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این نشست خطاب به انتقاد مطرح شده در خصوص اینترنت دانشگاهها گفت: ما پیشنهاد داده ایم به دانشگاهها که پهنای باند را مستقیم از زیرساخت دریافت کنند تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه در ۲.۵ سال گذشته شبکه آی پی داخل کشور از ۳۵۰ گیگابیت به ۴ ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است گفت: توسعه ۱۰ برابری در این بخش ایجاد شده است و با این وجود همچنان در حال افزایش ظرفیت های پهنای باند داخل کشور هستیم. طبق دستور وزیر ارتباطات باید این ظرفیت به ۱۰ ترابیت بر ثانیه برسد.

خسروی با بیان اینکه پهنای باندی که شرکت ارتباطات زیرساخت به مخابرات و اپراتورهای واگذار می کند بدون ضریب اشتراک است، خاطرنشان کرد: اشکال در دسترسی به اینترنت دانشگاهها از زیرساخت نیست.

وی از برگزاری جلسه با دانشگاههای اصلی کشور در محل دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: در این جلسه که برای بهبود وضعیت اینترنت دانشگاهها برگزار شد از دانشگاهها خواستیم پهنای باند اینترنت را مستقیما از شرکت زیرساخت دریافت کنند به این ترتیب پیش بینی می کنیم که مشکل اینترنت دانشگاهها حل شود.

خسروی معاون وزیر ارتباطات گفت: در این جلسه موضوع راه اندازی شبکه علمی نیز مطرح شد که در صورت راه اندازی این شبکه از یک نقطه به صورت مستقیم تمامی دانشگاهها به شبکه علمی کشور متصل می شوند و کیفیت خدمات افزایش می یابد.

شبکه علمی مشکل را حل می کند

به گزارش مهر، در این نشست همچنین امیرحسین دوایی معاون نوآوری وزیر ارتباطات نیز در مورد مشکل اینترنت دانشگاهها، گفت: دانشگاهها برای اتصال به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور باید از پهنای باند مستقیم استفاده کند. در این زمینه پیش بینی می کنیم در صورتی که شبکه علمی کشور راه بیافتد و شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت بالایی به دانشگاهها بدهد گره و مشکل اینترنت دانشگاهها حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد قیمت اینترنت دانشگاهها بابت اجازه خطوط انتقال هزینه می شود. به همین دلیل قیمت اینترنت برای دانشگاهها قیمت بالایی است و آنها از این نظر با مشکلاتی مواجه هستند.

دوایی تاکید کرد: موضوع شبکه علمی و افزایش ظرفیت پهنای باند در این شبکه داخلی می تواند مشکل دانشگاهها را برای دسترسی حل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا