جریان های تروریستی جایی در اسلام ندارند

محمد مهدی زاهدی روز شنبه در ششمین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم(ص) در هتل پارسیان آزادی افزود: در سطح کشورهای اسلامی همکاری و هم افزایی در حوزه علم و فناوری، تاکید بر فناوری های پیشرفته است.
وی ادامه داد:هدف از برگزاری جایزه پیامبر اعظم(ص) این است که به دنیا بگوییم، دنیای اسلام، دنیای علم و فناوری است و جریان هایی که علیه کشورهای اسلامی در سطح بین المللی ایجاد و فضاسازی شده است مانند جریان های تروریستی و داعش جایی در اسلام ندارند. 
وی بیان کرد: اسلام نگاهش فراتر از جریان های تروریستی از قبیل داعش است و نگاهش افق های علم و فناوری و عظمت جهان اسلام دراین حوزه است. 
زاهدی ادامه داد:هدف دیگر از برگزاری این جایزه این است که برای دانشمندان جهان اسلام در دنیا ارزش قائل شوند و جایگاه و منزلت آنها را در جهان بالا ببرند و نیز تعامل میان کشورهای اسلامی را در دنیا افزایش دهیم.
وی گفت: افزایش تعامل میان دانشمندان و دانشگاهیان جهان اسلام، از اهداف دیگر این جایزه است تا شاهد دستیابی جهان اسلام به همان ابتدایی که قبلا داشته است، باشیم.

** اقامت شرط اصلی دریافت جایزه پیامبر اعظم(ص) نیست
زاهدی درخصوص جلسه شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) افزود: در جلسه امروز در زمینه اینکه الزاما جایزه به افرادی اعطا شود که مقیم کشورهای اسلامی باشند یا تاثیرگذار در کشورهای اسلامی باشند و یا این که الزاما ملیت دانشمندان به کشورهای اسلامی باشد یا خیر، بحث مفصلی انجام شد.
وی افزود: در بخش دریافت جایزه در حوزه عمومی در دور دوم جایزه به دو دانشمند اعطا می شود، شرط اصلی دریافت این جایزه مسلمان بودن و تاثیرگذار بودن در جریان های علمی است ولی در سه جایزه دیگر که مربوط به حوزه های شناخته شده اعم از بایو و پزشکی، نانو و فناوری اطلاعات است، مقرر شد که دانشمندان تاثیرگذاری جدی در یکی از کشورهای اسلامی داشته باشند؛ یعنی 57 کشور و به همراه چند کشوری که دارای جمعیت زیاد هستند، تاثیرگذار باشند هرچند که این دانشمندان مسلمان نباشند و در آن کشورها اقامت نداشته باشند. 
زاهدی یادآور شد: دراین جلسه درخصوص اعطای جایزه دور دوم در قالب طلا بحث و تبادل نظر انجام شد که در این خصوص مخالفت هایی صورت گرفت زیرا دانشگاهیان به دنبال دریافت طلا نیستند بلکه بیشتر اعتبارات دریافتی از این جایزه را صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کتاب خواهند کرد، بنابراین در دور دوم جایزه نیز مقرر شد معادل 500 هزار دلار جایزه به دانشمندان برگزیده اعطا شود. 
به گزارش ایرنا، در مراسم اعطای اولین دوره جایزه مصطفی (ص) که با حضور 'عبدالسلام المجالی' رئیس آکادمی علوم جهان اسلام، 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) و همچنین 'علیرضا مرندی' رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حدود 60 دانشمند مسلمان از 28 کشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.
جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می شود.
این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم آموزی، به نام یکی از القاب ایشان 'مصطفی' به معنای برگزیده نام گذاری شده است.
اعطای این جایزه با هدف ترویج و تشویق علم آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) صورت می گیرد.
جایزه مصطفی (ص) پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فناوری در کشورهای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.
برگزیدگان جایزه مصطفی، مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می شود.
شورای سیاستگذاری جایزه، متشکل از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ ایران و 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت داشته است.
این جایزه به طرح هایی تعلق می گیرد که زمینه ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن ها محققان دست به نوآوری های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش های علمی جدیدی ارائه کرده باشند.
در اولین دوره جایزه مصطفی (ص) حدود 100 اثر ارسالی به دبیرخانه در جمع برترین ها قرار گرفتند که پس از داوری آثار در چهار حوزه علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری های زیستی و پزشکی، علوم و فناوری های نانو و اثر برتر در رشته های عمومی، دو دانشمند به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.
به گزارش ایرنا، براساس رای کمیته داوران، پروفسور 'جکی یینگ' مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور 'عمریاغی' از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) را به خود اختصاص دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا