توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی پیگیری می شود

محمد مهدی زاهدی امروز در حاشیه ششمین جلسه شورای سیاست گذاری این جایزه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشورهای اسلامی بیشتر بر فناوری های پیشرفته تاکید دارند از این رو می توان درک کرد که هدف جهان اسلام بازیابی محدوده عظمت جهان اسلام است که این محدوده از قرن ها پیش وجود داشته است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: هدف ما این است که به دنیا بگوییم دنیای اسلام دنیایی است که کاملا به دنبال علم و فناوری است و جریان هایی که علیه کشورهای اسلامی مانند جریان های تروریستی و داعش ایجاد شده اهمیت ندارند همچنین اینها جایی در اسلام نخواهند داشت؛ اسلام نگاهی فراتر به علم دارد.

وی درخصوص اهداف جایزه مصطفی (ص) گفت: با اعطای این جایزه می توانیم برای دانشمندان جهان اسلام ارزش قائل شویم و جایگاه و منزلت آنها را در جهان بالا ببریم.

زاهدی با بیان اینکه با اعطای این جایزه تعامل میان کشورهای اسلامی دنبال می شود گفت: از این طریق می توانیم تعامل میان دانشمندان و دانشگاهیان جهان اسلام را افزایش دهیم تا به زودی شاهد اقتدار علمی در جهان اسلام باشیم.

عضو شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه بحث مفصلی درباره اعطای جایزه در حوزه عمومی در ششمین نشست شورای سیاست گذاری این جایزه شده است گفت: جایزه مصطفی (ص) در این زمینه الزاما به افرادی اعطا می شود که مسلمان باشند که در این حوزه مباحث زیادی همچون الزام به ملیت به کشورهای اسلامی یا مقیم کشورهای اسلامی و تاثیرگذاری آن در کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که هنوز در این خصوص به توافق نرسیدیم و مبحث مبهم باقی ماند.

وی درخصوص اقامت دانشمندان و برگزیدگان جهان اسلام اظهار داشت: ۵۷ کشور اسلامی باید به همراهی چند کشور دیگر باشند هرچند که اقامت شرط اصلی در سه حوزه جایزه یعنی نانو، بایو و فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان نشده است.

زاهدی درخصوص اعتبارات جایزه تصریح کرد: مبلغ جایزه معادل ۵۰۰ هزار دلار است که مباحثی همچون اعطای ۵۰۰ هزار دلار در قالب طلا بود که مخالفت هایی صورت گرفت و اعلام شد که دانشگاهیان معمولا به دنبال طلا نیستند و قرار است بیشتر اعتبارات جایزه صرف خرید تجهیزات، کتب، مقالات و آزمایشگاه شود.

به گزارش مهر، عضو شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) خاطرنشان کرد: لذا مخالفت شد که جایزه به صورت طلا باشد و در نهایت به تصویب رسید که همانند دوره اول معادل ۵۰۰ هزار دلار به برگزیده ها اعطا شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا