دبیر کنگره بین المللی انجمن صرع ایران: مصرف مواد نیروزا یکی از عوامل بروز صرع در جوانان است

به گزارش سیناپرس از انجمن صرع ایران، دکتر پرویز بهرامی اظهار کرد: شایع ترین علت بروز صرع در دوران نوجوانی و جوانی، ضربه های مغزی و سوءمصرف مواد مخدر از جمله مواد نیروزا و روان گردان ها است که می تواند بسیار خطرناک باشد.

وی افزود: بیماری صرع در اثر اختلال در کارکرد مغز به دلایل مختلف و در مواردی مانند صرع های کانونی که در آن قسمتی از مغز درگیر می شود، بدون علت خاصی بروز می کند.

بهرامی با بیان اینکه حدود 60 درصد بیماری صرع بدون علت است، ادامه داد: زمان شروع بیماری صرع می تواند از آغاز تولد تا سنین نوجوانی و بزرگسالی باشد.

متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع می تواند به دنبال تروماها و آسیب های حین زایمان به ناحیه سر در زمان نوزادی، به دلیل عفونت در دوران شیرخوارگی یا با علائمی همچون تب از سن پنج ماهگی تا پنج سالگی به عنوان شایع ترین علت تشنج، بروز کند.

بهرامی افزود: بیماری صرع همچنین ممکن است در اثر سایر بیماری های مغزی و متابولیک، در اثر ضربه های مغزی در دوره نوجوانی و جوانی و انواع تومورهای مغزی یا اختلالات متابولیک بروز کند.

وی با بیان اینکه بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، سکته های مغزی در سنین بالا، تومورهای مغزی، اختلالات عروقی مغز در اثر بیماری دیابت یا ضربه های مغزی ممکن است منجر به بروز صرع شود، ادامه داد: بر اساس علت وقوع صرع درمان دارویی یا جراحی برای بیماران انتخاب می شود.

بهرامی گفت: بیماری صرع را نمی توان به طور کامل درمان کرد اما بین 60 تا 70 درصد بیماری مبتلایان به صرع با دارو کنترل می شود و لازم است هر دوره درمانی به طور متوسط حدود سه سال ادامه یابد.

وی افزود: خیرگی و قطع ارتباط فرد با محیط، دست و پا زدن و خارج شدن کف از دهان، قرارگرفتن زبان در بین دندان ها و در بعضی موارد بی اختیاری ادرار، از علایم شایع بیماری صرع است که در زمان حمله صرع این علایم بین سه تا پنج دقیقه ادامه می یابد.

به گقته بهرامی، طبق آمارهای جهانی یک درصد مردم دنیا مبتلا به صرع هستند؛ بر این اساس درصورتی که جمعیت ایران را 70 میلیون نفر درنظربگیریم، حدود 700 هزار نفر مبتلا به بیماری صرع هستند.

وی خاطر نشان کرد: باورهای نادرست درمورد صرع مانند اینکه فرد مبتلا به این بیماری نمی تواند ازدواج کنند، در تمام کشورهای دنیا وجود دارد این درحالی است که می توان با مصرف دارو این بیماری را کنترل و حدود 70 درصد بیماران را درمان کرد بنابراین برای افزایش آگاهی افراد نیاز به برگزاری کلاس های آموزشی در جامعه است.

بهرامی گفت: شخصیت هایی ازجمله ناپلئون بناپارت، داستایوفسکی، آلفرد نوبل و ژولیت سزار به صرع مبتلا بودند و به رغم نبود درمان های مناسب در آن زمان به فعالیت مشغول بودند.

وی اظهار کرد: امروزه با پیشرفت علم و یافتن روش های جدید درمان صرع، افراد مبتلا به صرع می توانند زندگی بهتری نسبت به گذشتگان داشته باشند.

دبیر یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران گفت: این کنگره در راستای تبادل تجربیات و ارتقای هرچه بیشتر سطح دانش در زمینه بیماری صرع در روزهای هشتم تا دهم بهمن ماه سال جاری در سالن همایش های رازی تهران برگزار می شود.

بهرامی محورهای اصلی این کنگره را، پاتولوژی و پاتوفیزیولوژی صرع، pitfall های تشخیص در صرع، بررسی های پاراکلینیک، جنبه های روانی اجتماعی صرع، توان بخشی، درمان دارویی، فارماکولوژی بالینی در صرع، صرع اطفال، سایکولوژی و صرع، درمان جراحی، داروهای ضد تشنج، روش های پیشگیری از صرع، کاربردهای MEG در صرع، صرع super status، صرع و تغذیه، تشخیص و درمان صرع در بخش های مراقبت ویژه عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا