حضور در کرانه های آبی با دستاوردهای ایرانی

محمد رضا نگهداری، مجری طرح های پژوهشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار یکی از طرح های پژوهشی این دانشگاه را طراحی و ساخت توربین بادی عمودی عنوان کرد و در این خصوص به خبرنگارسیناپرس گفت: قابلیت حمل و نقل آسان از اصلی ترین مزیت های این توربین به شمار می رود. این توربین قابلیت نصب در هر مکانی را دارد و می تواند انرژی مورد نیاز را تولید کند.

وی افزود: ما برای ساخت این توربین از سه پره ( این سه پره به کمک نیم لوله هایPVC ساخته شده اند) استفاده کرده ایم. این سه پره به کمک پیچ های نگهدارنده روی هاب مرکزی (از جنس تفلون) نصب می شود. این هاب به واسطه دو بلبرینگ( در ابتدا وانتهای هاب قرار دارند) روی شفت اصلی سوار شده و ژنراتور تامین برق( دینام) نیز با نصب روی شفت به طور مستقیم با هاب در تماس است. با برخورد باد به پروانه ها نیروی مستقیم باد به نیروی چرخشی هاب تبدیل شده و از هاب مستقیما به دینام منتقل می شود.

وی بیان کرد: کل این سیستم توربین بادی بین 2تا2.5 متر ارتفاع دارد و به کمک لوله های گالوانیزه روی سه پایه ای قرار گرفته است. تغییر جهت باد هیچ تاثیری بر گردش توربین نداشته و توربین همواره در جهتی که باد بوزد می چرخد.

نگهداری تصریح کرد: این نوع توربین در ارتفاع کم از سطح زمین نیز قادر به تولید برق است؛ نمونه توربین در حال ساخت بهترین گزینه در شرایط سرعت باد بسیار پایین است. این توربین ها در سرعت های باد پایین تر از 4 متر بر ثانیه نیز قادر به تولید توان است؛ این توانمندی در میان توربین های بادی کم نظیر است.

وی گفت: این توربین ها ضمن نداشتن آلودگی صوتی(نویز) برای پرندگان نیز ایمن است. همچنین این توربین قابلیت ترکیب با سیستم های سلول خورشیدی و توربین های بادی دیگر برای افزایش راندمان دارد.

راهی برای حرکت سریع تر غواص

مجری طرح های پژوهشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار پاور سوییم را از دیگر طرح های پژوهشی این دانشگاه عنوان کرد و در این خصوص گفت: پاور سوییم از دو جفت باله ساخته شده است. یک جفت باله در لبه ابتدا و یک جفت دیگر در لبه انتها قرار دارد. باله های پایینی ثابت و باله های ابتدایی بلند تر و متحرک هستند. طول سراسری باله های ابتدایی1.8 متر است. این دو جفت باله روی یک نگهدارنده مرکزی نصب شده اند. همچنین در قسمت پایینی این نگهدارنده یک جفت زانو بند برای وصل شدن به پا تعبیه شده است.

وی افزود:پس از اتصال زانوبندها به پا قسمت مرکزی سازه در بین پاها قرار می گیرد به گونه ای که باله های انتهایی روبروی کشکک زانو و باله های ابتدایی روبروی شکم قرار می گیرد. هنگامی که غواص در زیر آب پاهای خود را خم و راست می کند، همگام و هم زمان با حرکت پاها، سازه نیز حرکت می کند و در نتیجه برخورد باله های ابتدایی با آب و همچنین هندسه فویل مانند آن، نیروی تراست پیش برنده در آب به وجود می‌آورد و باعث حرکت سریع تر و راحت تر غواص می شود.

نگهداری اظهار کرد: جنس کلی سازه از چوب است و باله ابتدایی به وسیله یک شفت فلزی به نگهدارنده مرکزی لولا می شود. هندسه فویل مانند باله ها نیز در نرم افزار فلوئنت تحلیل و بررسی شده اند.

راکتی با سوخت آب نباتی

وی به طرح راکت این دانشگاه نیز اشاره کرد و در اینباره گفت: این راکت از نوع سوخت جامد بوده و از سوخت پتاسیم نیترات و شکر(سوخت آب نباتی) استفاده می کند. طول موتور(محفظه احتراق) آن 80 سانتی متر و قطر آن7.5 سانتی متر است. شکل هندسی گرین سوخت هم به صورت استوانه ای شکل است. بدنه راکت و محفظه احتراق آن نیز از جنس لوله پلی اتیلن است.

وی به توانایی و خصوصیات این راکت اشاره کرد و افزود: این راکت تراست بالایی دارد و برد آن از 1 کیلومتر تا 10 کیلوکتر متفاوت است.

وی ادامه داد: پرتاب این راکت نیاز به مکانیزم خاصی ندارد و در مدت زمان کوتاهی می توان آن را پرتاب کرد. توانایی حمل این نوع از راکت ها متفاوت است و بستگی به استحکام بدنه و قدرت سوخت دارد.

سیستمی برای اندازه گیری حرکات شناور

نگهداری سیستم اندازه گیری حرکات شناور را از دیگر طرح های پژوهشی این دانشگاه برشمرد و درباره این طرح گفت: همواره اندازه گیری حرکات شناورها در دریا وحوضچه کشش یکی از چالش های محققان بوده است. سیستم طراحی شده توانایی اندازه گیری حرکاتPitchوRollو Yawرا دارد. همچنین این سیستم قابلیت نمایش اطلاعات اندازه گیری شده روی نمودار را در کامپیوتر دارد.

وی پردازنده و سنسور را از اجزای تشکیل دهنده این سیستم عنوان کرد و افزود: پردازنده توانایی ارتباط بین سنسور و کامپیوتر را دارد و اطلاعات دریافتی از سنسورها را برای نرم افزار روی کامپیوتر ترجمه می‌کند. سنسورها  نیز توانایی سنجش حرکات شناور و انتقال آنها به پردازنده را دارند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا