استخراج پروبیوتیک‌های بومی از دستگاه گوارش ماهی

دکتر سعید ضیایی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانیاء بهبهان و مجری این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: امروزه یکی از علوم روز دنیا در صنعت آبزی پروری تولید پروبیوتیک است؛ اکنون کاربرد وسیع پروبیوتیک ها باعث شده است تا آبزی پروران به واردات این محصولات اقدام کنند اما متاسفانه عمده پروبیوتیک های وارداتی قابل استفاده برای دام و طیور هستند. این پروبیوتیک ها به دلیل بومی نبودن و جدا شدن از ناحیه  و کشوری دیگر اثرات زیست محیطی بسیار زیادی به همراه دارند.

محققان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان موفق به استخراج پروبیوتیک های بومی از دستگاه گوارش ماهیان دریایی شدند.

مجری این طرح به علت اهمیت اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و افزود: اغلب کارشناسان و پژوهشگران حوزه شیلات زمان مراجعه به مزارع آبزی پروری با مشکلات عدیده ای همچون پایین بودن رشد و بازماندگی پروبیوتیک ها دست به گریبان هستند به همین دلیل ابتلا میگوها و ماهی ها به بیماری های مختلف باعث کاهش سطح تولید می شود.

 

ضیایی نژاد عنوان کرد: ما در این طرح موفق شدیم برای اولین بار در کشور بر اساس یک دستور العمل خاص و ابتکار شیوه ای جدید باکتری های پروبیوتیک را از دستگاه گوارش ماهیان دریایی جدا و خالص کنیم.

 

به گفته وی بومی سازی و ابتکاری بودن روش استخراج، هزینه پایین نسبت به انواع خارجی، افزایش تولید صنعتی و راحتی از جمله مزایای مهم این روش است.

 

وی افزایش رشد و بازماندگی و افزایش ایمنی آبزیان، مقاومت بیشتر آبزیان در برابر عوامل بیماری زا، کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در آبزی پروری و سود آوری و تولید بیشتر آبزیان را از مهمترین کاربردهای استفاده از این روش عنوان کرد و افزود: هم اکنون این طرح در مرحله آزمایشی به سر می برد اما پیش بینی شده است با حمایت جدی مسوولان و ازدیاد 15 تا 20 درصدی تولید این محصول، میزان سود صنعت آبزی پروری افزایش یابد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانیاء بهبهان در پایان گفت: هم اکنون مذاکراتی پیرامون اجرای این طرح با بخش صنعت انجام شده اما هنوز به نتیجه قطعی و مطلوب نرسیده ایم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا