پیوستن پادزهر عنکبوت‌گزیدگی و مارهای دریایی به سبد تولیدات موسسه رازی در آینده

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر محمدپور با اعلام این خبر اظهار کرد: با بهره‌برداری از ساختمان جدید B1 می‌توانیم تولید سرم‌های درمانی را بر اساس استانداردهای جهانی وGMP به دوبرابر افزایش دهیم.وی در ادامه افزود: یکی از برآوردهایی که می‌تواند بسیار مهم باشد، توسعه و ارتقای کیفیت پادزهرهای موسسه است که با صادر کردن 50 هزار ویال (آمپول)، ارزآوری قابل توجهی برای کشور و موسسه در پی خواهد داشت.

محمدپور تصریح کرد: پادزهرها در بازار جهانی قیمت بالایی دارند و قیمت هر ویال حدود 400 تا 500 دلار است، ولی ما به دلیل کمک به بهداشت کشور که بخشی از وظایف ماست، این فرآورده را با یک دهم تا یک پانزدهم قیمت جهانی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم.

عضو هیات علمی موسسه رازی یادآور شد: با توجه به قیمت‌های یاد شده می‌توان روی صادرات این فرآورده حساب باز کرد، زیرا کشورهای افغانستان، پاکستان و برخی از کشورهای در حال توسعه محصولات ما را خواستار هستند.محمدپور در خصوص پیشینه بخش جانوران سمی موسسه رازی یادآور شد: از سال 1338 در موسسه رازی با تشکیل آزمایشگاهی به نام آزمایشگاه جانوران سمی توسط زنده یاد دکتر محمود لطیفی شناسایی مارهای سمی آغاز شد.

وی با اشاره به انواع مارهای خطرناک در ایران گفت: 6 نوع مار خطرناک در ایران وجود دارد. یک نوع آن مار کبری و پنج نوع آن افعی است که افعی دماوندی را زنده یاد دکتر محمود لطیفی شناسایی کرد که در جهان به نام وی (افعی لطیفی) معروف است، در سال 1340 سرم منووالان ضد مارگزیدگی تهیه شد و از سال 1348 پادزهر هگزا والان (که ضد سم 6 نوع مار است) تولید و وارد بازار شد.

محمدپور در ادامه گفت: پس از تولید پادزهر مار، تحقیقات برای تولید پادزهر عقرب آغاز شد که در این راه پژوهش‌های دکتر رضا فرزان پی راهگشا بود و در سال 1351 دومین محصول بخش یعنی سرم پلی والان ضد عقرب‌زدگی جهت تامین نیاز کشور تولید شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: همواره در این بخش با انجام طرح‌های تحقیقاتی جدی در زمینه ارتقای کمی و کیفی سرم‌های درمانی، نسبت به رشد کمی و کیفی سرم‌های درمانی مارگزیدگی و عقرب زدگی اقدام شده است و هم‌اکنون بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر با تولید بیش از 110هزار آمپول از پادزهرهای عقرب زدگی و مارگزیدگی به عنوان یکی از معتبرترین مراکز تحقیق و تولید پادزهر در خاورمیانه شناخته می‌شود.

دکتر محمد پور تصریح کرد: پادزهرهای ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی که در موسسه رازی تولید می‌شوند، از جمله فرآورده‌های استراتژیک محسوب می‌شوند زیرا از منبع دیگری نمی‌توان آن‌ها را تهیه کرد و حتما باید بومی و تولید داخل باشد و خوشبختانه به طور کامل نیاز کشور از این جهت تامین می‌شود، افزون بر این، هر کشوری جانوران سمی خاص خود را دارد و پادزهر آن نیز خاص است که در صورت نبود این صنعت و فرآورده‌های آن، مصدومین دچار مشکل خواهند شد.محقق موسسه رازی در ادامه یار آورشد: با توجه به پیشینه طولانی این صنعت در کشورمان، در پی سالیان گذشته فرآورده‌هایمان را به کشورهای اردن، عراق و تاجیکستان به صورت محدود صادر کرده‌ایم، زیرا کشورهای اطراف ما صنعت تولید پادزهر ندارند و از سوی دیگر جانوران سمی این کشورها از نظر زیست محیطی به جانوران سمی ایران شباهت دارند، بنابراین پادزهرهای ما توانایی درمان مصدومان آنها را دارد.

 

محمد پور تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی ساختمان جدید و انطباق با استانداردهای GMP، میزان صادرات جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت، زیرا نیاز به این فرآورده شدید است.

 

وی درخصوص فرآورده‌های جدید اظهار کرد: پادزهرهای جدید در دست تحقیقات، پادزهر عنکبوت گزیدگی و پادزهر مارهای دریایی است که به عنوان محصولات جدید می‌توان به سبد تولیدات موسسه رازی افزود و روی صادرات آنها نیز کار کرد، همچنین آنتی توکسین دیفتری و کزار نیز بخشی از تولیدات این بخش است.

عضو هیات علمی موسسه رازی یادآور شد: می‌توانیم 50 هزار آمپول پادزهر سرم ضد عقرب زدگی و مارگزیدگی و همین مقدار آنتی توکسین‌ها را به صورت صادرات داشته باشیم و از این راه حدود 10 میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم.وی تصریح کرد: اگر بهره‌وری مانند بخش خصوصی بالا برود و امکانات و تجهیزات مناسب فراهم شود، موسسه رازی می‌تواند سالیانه چندین میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا