نسخه نویسی الکترونیکی؛ رفیق جیب‌مان می‌شود

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که وقتی بیمار می‌شوید به چندین پزشک مراجعه می‌کنید و هر بار هم کلی هزینه ویزیت و دارو می‌دهید و یک داروخانه در منزل برای خود می‌سازید و گاهی با تمام این هزینه‌ها هم یک درمان موثر و رضایت بخش نخواهیم داشت چرا که هر بار نزد پزشکی می‌رویم هیچ کدام از تشخیص‌های پزشک قبلی را قبول ندارد و یکسری دارو و آزمایش‌های جدید برای ما تجویز می‌کند. 
 
این روند همیشه و برای همه ما تکرار می‌شود. تجویز دارو برای یک بیماری و بیمار توسط چند پزشک علاوه بر اینکه برای بیمار هزینه‌های سرسام آور را به دنبال دارد هزینه‌های هنگفتی نیز بر روی دست وزارت بهداشت و درمان خواهد داشت. به همین دلیل وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای حذف برنامه‌های غیر ضروری پزشکی را در دستور کار خود قرار داد که یکی از این برنامه‌ها سامانه نسخه الکترونیکی است. 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران،دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص روند پیشرفت طرح سامانه نسخه الکترونیکی می‌گوید: برنامه سامانه نسخه الکترونیکی در مرحله پایلوت است و هنوز این سامانه عمومی نشده است. علت انتخاب این سامانه و اجرای آن به صورت پایلوت در ایران تجربه موفق سایر کشور‌ها در این امر است که هم موجب کاهش هزینه‌های سلامت و بهداشتی درمانی و هم کاهش تجویزهای نادرست و نابجا می‌گردد. 
 
نسخه‌ای که پولتان را به جیب‌تان برمی‌گرداند
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص زمان کاربردی شدن سامانه نسخه الکترونیکی عنوان کرد: چند سال زمان می‌برد تا سامانه نسخه الکترونیکی در کشور استقرار یابد. اما برنامه‌هایی که به صورت پایلوت در کشور در حال اجرا هستند هنوز مشکلاتی دارند و ارتباط بیمه ها برقرار نشده است که این یک برنامه دشوار است و ممکن است در این چند شهر انتخاب شده به نتیجه نرسد. به همین دلیل در حال حاضر ما نمی‌توانیم آن را ابتدا در سطح استانی و سپس کشوری توسعه دهیم. این سامانه می‌تواند گام موثری در حذف هزینه‌های غیر ضروری پزشکی داشته باشد. 
 
نسخه نویسی‌ها الکترونیکی خواهد شد
وی افزود: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در استان‌های کوچک و در سطح کوچک در حال اجرا است تا بتوانیم با صرف حداقل هزینه‌ها از مشکلات و نواقص طرح مطلع شویم و تلاش داریم تا در حداقل زمان ممکن معایب کار را برطرف سازیم و هر چه سریع‌تر آن را در سطح گسترده‌ اجرایی و نهایی کنیم. چرا که این طرح می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نه تنها برای نظام سلامت بلکه برای عموم مردم بسیار موثر باشد. 
 
نسخهٔ متخلفان را می‌پیچد! 
دیناروند در خصوص پیامدهای الکترونیکی شدن نسخه‌ها بیان کرد: بیش از ۳۰ سال است که در بیشتر کشور‌ها نسخه‌نویسی به صورت الکترونیکی است به طوری که پزشکان با استفاده از یک نرم‌افزاری که به صورت بانک اطلاعاتی می‌باشد برای بیمار خود پرونده‌ای ایجاد می‌کنند به صورتی که هر بیمار دارای یک کد است. طبق این نرم‌افزار هر دارویی که برای بیمار تجویز می‌شود در پرونده او ثبت می‌شود که داروخانه‌ها هم دارویی را که به بیمار تحویل می‌دهند در پرونده او ثبت می‌کنند به این ترتیب یک نظام یکپارچه برای تجویز و عرضه دارو ایجاد می‌شود که قابل پیگیری و نظارت است. 
 
چوب دو سر طلاست! 
این صاحب نظر در این خصوص عنوان می‌کند: با راه‌اندازی این نرم‌افزاد از تجویزهای بی‌مورد و داروهای تایید نشده، جلوگیری می‌شود چرا که خیلی از تجویزهای ما مبنای درمان ندارد و علامت درمانی است و برخی از اوقات هم به اصرار بیمار پزشک دارو تجویز کرده است همچنین، برخی از اوقات پزشکان داروهایی که در فهرست اصلی وجود ندارد را تجویز می‌کنند که باعث سردرگمی بیماران می‌شود. این برنامه در حال حاضر به صورت پایلوت در حال اجرا در برخی شهر‌ها است و هنوز به صورت جدی به مرحله اجرا نرسیده است. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا