شناسایی 45 سایت انرژی بادی در کشور

 حمیدرضا خلعتبری در سمینار یک روزه انرژی‌های نو، اقتصاد و کارآفرینی در اردبیل با اشاره به چالش‌های انرژی در ایران و انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: میزان بالای انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و آلودگی هوا، مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، عدم مدیریت کارآمد مصرف انرژی، زیرساخت‌های قدیمی و بی‌بهره از تکنولوژی‌های جدید و بحران آب و نیاز مبرم به روش‌های شیرین کردن آب از چالش‌های محیط‌ زیست و انرژی هستند.

خلعتبری با بیان اینکه بر اساس مطالعات تا سال 2030 ایران وارد نقطه قرمز بحران آب می‌‎شود، افزود: در این حالت نیاز مبرم به شیرین‌کننده‌های آب در کشور وجود دارد.

مشاور عالی انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران با بیان اینکه سال گذشته 611 میلیون متریک تن دی‌اکسیدکربن در کشور تولید شده است و با اشاره به منابع منتشر کننده دی‌اکسیدکربن در ایران در سال 2013، تصریح کرد: 33 درصد نیروگاه‌های برق، 25 درصد خانگی، 23 درصد حمل‌و‌نقل، 17 درصد صنعت و 2 درصد نیز بخش کشاورزی منابع منتشر کننده دی‌اکسیدکربن در ایران بوده‌اند.

وی با بیان اینکه هزینه اجتماعی دی‌اکسیدکربن در ایران بطور تقریبی 12 دلار به ازای هر تن است، خاطرنشان کرد: هزینه اجتماعی انتشار دی‌اکسیدکربن در ایران هفت میلیارد و 300 میلیون دلار است و دو میلیارد و 419 میلیون دلار آن هزینه بخش نیروگاهی است.

خلعتبری گفت: سهم منابع تولید برق در ایران شامل 69 درصد گاز طبیعی، 25 درصد دیزل و مازوت، 5 درصد برق‌ آبی و فقط یک درصد انرژی تجدیدپذیر است.

مشاور عالی انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران با اشاره به میزان مصرف انرژی در ایران در سال 2012، افزود: 29 درصد مصرف انرژی در بخش صنعت، 25 درصد در بخش خانگی، 13 درصد در بخش کشاورزی و حمل‌ونقل، 12 درصد در بخش تجاری و عمومی، 4 درصد مصارف داخلی نیروگاه‌ها، 2 درصد سایر مصارف و 15 درصد تلفات است.

وی با اشاره به پتانسیل انرژی‌‎های تجدیدپذیر در ایران، تصریح کرد: انرژی باد که بیش از 45 سایت با پتانسیل بالا در کشور شناسایی شده است و استان اردبیل یکی از آنها است و انرژی خورشیدی که 90 درصد کشور آفتاب کافی دارند از پتانسیل‌های مطلوب در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

به گزارش ایسنا،خلعتبری با بیان اینکه هزینه نگهداری از پنل‌های خورشیدی بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: پتانسیل موجود در کشور به حدی است که می‌توان در مدت سه سال کل نیاز کشور را از سولار تامین و تمام نیروگاه‌ها را از مدار خارج کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا