تعاملات سازنده فرهنگی و علمی، راهگشای مناسبات سیاسی و اقتصادی

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، دکتر عبدالرحیم نیکخواه رییس این واحد در جمع اعضای هیات مدیره مرکز بین­ المللی ایران­شناسی با بیان این مطلب افزود، شناسایی و معرفی داشته ­های فرهنگی ایران، زیر بنای محکمی برای بقا و دوام پایه­های سیاسی و فرهنگی کشور خواهد بود.

وی در این خصوص با اشاره به نکته ­ای از لویی استروس قوم­شناس و انسان‌شناس فرانسوی که معتقد است؛ گشودگی فرهنگی و جذب ایده ­های خارجی باید در قالب فرهنگ خودی انجام شود، بر تعاملات فرهنگی با تکیه بر فرهنگ­سازی و همسان­ سازی آنچه ره‌آورد این ارتباطات است با مقتضیات فرهنگی پذیرنده تاکید کرد.

اتکا به اشتراک و قرابت­ های فرهنگی بین اقوام و ملت­ها موجبات رشد و تعالی پیوندهای بین دولت‌ها را سبب می­ شود و چه بسا مسایل و مشکلات سیاسی و اقتصادی که از این رهگذر مرتفع گردد.

وی ضمن اشاره به برگزاری دهمین دوره دانش­ افزایی و مطالعات ایران­ پژوهی که چندی پیش با همکاری مرکز توسعه همکاری­ های علمی – دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز بین­ المللی ایران­شناسی جهاد دانشگاهی واحد علامه در این راستا انجام شد، آمادگی این واحد را برای پذیرش و اجرای چنین طرح­هایی اعلام کردند.

دکتر نیکخواه اظهار داشت: جهاد بر خود فرض می­داند تا با همکاری سازمان­ها و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و دانش، گامی موثر در این خصوص بردارد تا از مسیر دیپلماسی فرهنگی و علمی، بسیاری از مسایل پیچیده و مناسبات سیاسی و اقتصادی موجود بین دولت­ها با جمهوری اسلامی ایران را راهگشا باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا