برخوردهای اخیر با موسیقی به هنر آسیب می‌زند

به گزارش ایسنا، محمدحسین ایمانی خوشخو – رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی – در این جلسه با اشاره به اهمیت جشنواره‌های هنری فجر گفت: جشنواره‌های هنری فجر به عنوان مهم‌ترین رویدادها، متأسفانه سیاست و رویکرد مشخصی ندارند و براساس سلیقه برگزار می‌شوند و این موجب شده که امروزه در جشنواره‌ها، نکاتی که بیانگر قوت و تأثیرگذاری باشد، دیده نشود.

او ادامه داد: نقش و تأثیرگذاری و فلسفه برگزاری جشنواره‌ها تحت تأثیر سلیقه‌ها قرار گرفته است و ضرورت دارد جشنواره‌ها در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت جدی و تخصصی بررسی و ارزیابی شوند.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر صیانت از هنر و هنرمندان تأکید کرد و گفت: لازم است هنر و هنرمندان برای فعالیت، حمایت و صیانت شوند و مسوولان فرهنگی باید فضایی مناسب را برای فعالیت‌های هنری فراهم کنند. متأسفانه برخوردهایی که به‌تازگی با هنر و بویژه موسیقی می‌شود، به هنر و هنرمندان کشور آسیب می‌زند که می‌توان با تدابیر مدیریتی و هماهنگی‌های لازم، این برخوردهای سلیقه‌ای را از بین برد.

در ادامه‌ی این نشست، مجتبی آقایی – دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر – با اشاره به تغییر رویکرد این دوره از جشنواره، گفت: دبیرخانه هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر دیرهنگام آغاز به کار کرد. شش دوره‌ی قبلی جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار شده بود و هنرمندان شاخص، کمتر در این رویداد حضور داشتند، اما هفتمین دوره‌ی جشنواره به‌صورت غیررقابتی برگزار شد و عمده استادان و هنرمندان شاخص در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، آثارشان را در جشنواره ارائه کرده‌اند.

او به مشارکت انجمن‌های تخصصی هنری در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره و اظهار کرد: در این دوره انجمن‌های تخصصی برای برگزاری جشنواره مشارکت کردند و هفت رشته جشنواره با همکاری انجمن‌ها برگزار شد.

دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: جشنواره تجسمی فجر باید نگاه فراگیر و جامع به رویدادها و حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی داشته باشد و براساس این ضرورت در اختتامیه هفتمین جشنواره فجر، هنرمندان شاخص تجلیل می‌شوند و در کنار آن، موثرین هنرهای تجسمی در حوزه‌های مختلف مانند ناشر، نگارخانه، جشنواره بخش حصوصی، سازمان حامی هنرهای تجسمی، رایزن فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی، خبرگزاری و نشریه‌ی موثر، انتخاب و تقدیر خواهد شد.

آقایی با تأکید بر ضرورت سیاست و رویکرد مشخص در جشنواره‌های هنری فجر، گفت: تعیین شاخص‌های حرفه‌ای و توجه به بخش‌های مختلف موثر در هنرهای تجسمی می‌تواند به تحرک و پویایی و همچنین ایجاد فضای رقابت کمک کند.

او اظهار کرد: در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثار هریک از رشته‌ها در یک کتاب به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی منتشر می‌شود. در نظر داریم با این حرکت، به سمتی برویم که کتاب سال هریک از رشته‌های هنری در هر سال منتشر شود و بیانگر وضعیت آثار هنری در سال باشد.

دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: بخش هنر انقلاب و ایثار و شهادت با آثاری از حوزه هنری و عکس‌های انقلاب از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و آثار موزه‌ی شهدا از برنامه‌های هفتمین جشنواره تجسمی فجر است که در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شده است.

آقایی همچنین به برگزاری نمایشگاه «پیامبر مهربانی» در خانه هنرمندان ایران و رونمایی از سایت کمپین هنرمندان دراحترام به ساحت انبیای الهی در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاه کرد و گفت: منتخبی از آثار جشنواره علاوه بر تهران در 12 استان کشور نیز به‌نمایش گذاشته شده است.

در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و رویدادها و مسائل هنری روز بیان کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا