کشف 47 سلول ناشناخته مغزی

این پژوهش ها زیر نظر پرفسور استن لینارسون Sten Linnarsson انجام شده و نتایج و گزارش نهائی این پروژه ، در آخرین شماره مجلمه علمی علوم یا journal Science منتشر شده است .

در همین راستا پرفسور لینارسون که پژوهشگر ارشد دانشکده بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیک دانشگاه Karolinska's است ؛ گفت  : " اگر ما مغز انسان را با یک سالاد میوه مقایسه کنیم ، باید اعلام کرد که مطالعات پیشین به این صورت انجام می شد که برای بررسی ساختار سالاد ، محتویات سالاد میوه  را در یک مخلوط کن ریخته و بر اساس رنگ آب میوه خروجی ، نسبت به مواد تشکیل دهنده آن قضاوت کنیم . "

وی در ادامه افزود : ما موفق به کشف روش جدید تر و دقیق تری شدیم که بر اساس آنالیز سلول های مغزی می توان به فعالیت های هر کدام از ژن های فعال  در سلول های مختلف پی برد . این عمل مانند این است که شما یک تکه از سالاد میوه را برداشته و آزمایش کرده و به این ترتیب تک تک اجزا تشکیل دهنده سالاد را یک به یک شناسائی کرده و هر دسته را به صورت مجزا در توده هایی جمع آوری کرده و در نهایت دریابید که این سالاد از چند نوع میوه تشکیل شده است .

در این روش با مطالعه بیش از سه هزار سلول موجود در بخش غشای کورتکس مغز موش ها ، زمان و جزئیات آن ها بررسی شده و نوع فعالیت هر کدام از بیست هزار ژن موجود در مغز این جانور در تک تک سلول ها شناسائی شده و به این ترتیب ، دانشمندان قادر به تقسیم بندی سلول های مغز به صورت مجازی شدند .

پژوهشگران در این مطالعات موفق به شناسائی چهل و هفت نمونه سلول مختلف مغزی شدند که بخش بزرگی از نورون های تخصصی ، برخی از سلول های موجود در رگ های خونی و سلول های گلیال glial cells را تشکیل می دادند که وظیفه مراقبت و حفظ مغز در برابر ضایعات و عفونت ها را بر عهده داشته و تغذیه سلول های مغزی را نیز انجام می دهند .

در همین راستا پرفسور کریستر بتشولتز Christer Betsholtz از دانشکده ایمونولوژی ، ژنتیک و  آسیب شناسی دانشگاه آپسالا Uppsala University's department for immunology, genetics and pathology در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد : " این نقشه ساختار سلول های مغزی ارزش بسیار زیادی به عنوان یک منبع ارزشمند جهت استفاده تمامی پژوهشگران در سراسر دنیا محسوب می شود که قصد بررسی سلول های مغزی را در زمان سلامت و بیماری دارند . "