تماس پوستی نوزاد با مادر چه تاثیرات مثبتی دارد؟

 کارشناسان اظهار داشتند: تحلیل انجام شده روی 124 مطالعه از سراسر جهان بر نقش و ضرورت تماس پوستی نوزادان نارس با مادر (مراقبت آغوشی) تاکید دارد.

مفهوم مراقبت آغوشی به دهه 1970 برمی‌گردد؛ زمانیکه پزشک کلمبیایی شیوه جایگزینی را برای دستگاه انکوباتور معرفی کرد که در برخی مناطق جهان دسترسی به آن وجود نداشت، به همین دلیل مادر با گذاشتن نوزاد خود روی قفسه سینه با او تماس پوستی برقرار می‌کرد.

از آن زمان به بعد نتایج مطالعات انجام شده بر این نکته تاکید داشت که مراقبت آغوشی نه تنها دمای بدن نوزاد را تنظیم می‌کند بلکه دیگر علائم حیاتی اوهمچون ضربان قلب را تقویت کرده و در تغذیه بهتر با شیر مادر نقش موثری بازی می‌کند.

همچنین نتیجه بازنگری جدید روی مطالعات گذشته نشان می‌دهد برای نوزادان نارس مراقبت آغوشی خطر سپسیس (نوعی عفونت جدی خونی) را کاهش داده و شانس زنده ماندن نوزاد را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در مطالعات انجام شده آمده است در نوزادانی که در کنار روش مراقبت آغوشی، مراقبت‌های پزشکی استاندارد را دریافت کرده‌اند نسبت به نوزادانی که تنها تحت روش درمانی پزشکی بوده‌اند میزان مرگ و میر 36 درصد کمتر بوده‌ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا