تفسیر و فهم تبلیغات مستلزم مهارت های سواد رسانه ای است

دکتر امیدعلی مسعودی در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس در تشریح رابطه بین تبلیغات و سواد رسانه ای گفت: تبلیغات بخش مهمی از زندگی روزمره در جامعه کنونی است به گونه ای که بازاریابی و پیام‌های تبلیغاتی در دنیای امروز زندگی مصرف کنندگان را اشباع کرده است.

وی تصریح کرد: برای درک و تفسیر این پیام‌ها و بازنمایی های بصری، مصرف کنندگان به مهارت های سواد تبلیغاتی یعنی توانایی شناخت، ارزیابی و درک تبلیغات و دیگر پیام های تجاری نیاز دارند.

مسعوی با بیان این مطلب که به طور کلی تبلیغات معمولاً در چارچوب سواد رسانه‌ای مطرح می شود گفت: بسیاری از متون، سواد تبلیغات را به عنوان بخشی از سواد رسانه‌ای معرفی می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه جامعه رسانه‌ای را یکی از اشکال تکثر و تنوع  دانست و گفت: پویایی از اشکال ارتباطات است و سواد دیگر صرفاً به مهارت‌های تفسیر ارتباطات نوشتاری اشاره نمی کند.

وی تاکید کرد: سواد رسانه‌ای به توانایی خواندن و تحلیل انتقادی اشکال و معانی مختلف بازنمایی رسانه اشاره می کند. بنابراین، توسعه سواد رسانه‌ای شخصی با واقع انگاشتن این موضوع شروع می شود که ما در زندگی روزمره هزاران پیام دریافت می کنیم که می تواند بر عقاید، نگرش، ارزش و رفتار ما تاثیر بگذارد.

مسعودی خاطرنشان کرد: تبلیغات معنای فرهنگی زیادی دارد. به این معنا که از یک سو آن واقعیت پیرامون ما را بازنمایی می‌کند و از سوی دیگر شیوه برداشت مردم از واقعیت را تغییر می‌دهد.

این کارشناس ارتباطات در ادامه صحبت هایش اشاره کرد: رشد و توسعه فرهنگ رسانه‌ای، جامعه‌ای ایجاد کرده است که مردم نیازمند مهارت های پیشرفته سواد رسانه‌ای و سواد بصری هستند.

 گرچه در برداشت‌مان از سواد تبلیغاتی از مفهوم سواد رسانه‌ای استفاده نمی کنیم اما به طور خاص سواد تبلیغاتی یک بخش مهمی از سواد رسانه ای است. 

وی با اشاره به اینکه مفاهیم سواد رسانه‌ای و سواد تبلیغاتی از این فرضیه ناشی می شود عنوان کرد: برای تفسیر نظام های نمادی در جامعه رسانه‌ای، مردم باید حداقلی از مهارت‌های سواد در نظام نمادین داشته باشند.

مسعودی با بیان اینکه تبلیغات شکل خاصی از ارتباطات است، تاکید کرد: تفسیر و فهم تبلیغات مستلزم مهارت های سوادی خاصی است که متفاوت از مهارت‌‌های تولید و خواندن اشکال نمادین ارتباطات است.

وی تصریح کرد: گرچه در برداشت‌مان از سواد تبلیغاتی از مفهوم سواد رسانه‌ای استفاده نمی کنیم اما به طور خاص سواد تبلیغاتی یک بخش مهمی از سواد رسانه ای است. با این حال، سواد تبلیغاتی در برابر مفاهیم مختلفی از سواد رسانه‌ای بررسی شده و ویژگی‌های متمایز آن عنوان می‌شود.

مسعودی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: همه اطلاعاتی که ما امروزه دریافت می‌کنیم به صورت واسطه‌ای است. سواد اطلاعاتی بخشی از فرایند یادگیری اطلاعات است. سواد اطلاعاتی عبارت است از توانایی دستیابی به اطلاعات از طریق رسانه و قضاوت درمورد صحت آن.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا