مازندران بیشترین میزان فرار نخبگان را در کشور دارد

سید مهدی موسوی روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی نخبگان مازندران در ساری ، نبود حمایت های لازم از سوی مسئولان اجرایی، فراهم نبودن امکانات لازم برای فعالیت ، به کار نگرفتن نخبگان به عنوان مشاور و بی اثر بودن نقش آنان در تصمیم گیری را مهم ترین علت خروج نخبگان مازندرانی از این استان برشمرد .
وی گفت : اکنون با فرار نخبگان علمی مازندران به استان های دیگر بویژه تهران به دلیل نزدیکی با این استان و دیگر کشورها مواجه هستیم در حالی که نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هر استانی به شمار می رود . 
معاون بنیاد ملی نخبگان افزود : مازندران جایگاه دوم کشور را در پرورش نخبگان دارد و لازم است از این ظرفیت با همکاری و تعامل بیشتر مسئولان دستگاههای اجرایی بهره برد .
بر اساس اعلام مسئولان بنیاد نخبگان مازندران تاکنون یکهزار دانش آموز نخبه در این استان در اجرای طرح شهاب شناسایی شده اند.
شهاب طرحی برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که هم اکنون فقط برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی اجرا می شود .
معاون بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه اگر فرد نخبه ای قادر به انجام فعالیت در استان خود است می بایست با برنامه ریزی و ایجاد فضا و بسترهای لازم او را نگه داشت ، گفت : تشکیل کارگروه های تخصصی شناسایی مشکلات و معضلات استان های کشور از سیاست و برنامه های کاری بنیاد نخبگان است .
وی افزود : در این کارگروه ها که از نخبگان علمی تشکیل می شود ، زمینه و بستر برای عرضه توانمندی های فکری افراد نخبه هر استان برای برون رفت از مشکلات فراهم می شود . 
موسوی نگرانی از خروج و فرار نخبگان از کشور را دغدغه اصلی دست اندرکاران بنیاد ملی نخبگان برشمرد و گفت که تلاش برای جذب این افراد از برنامه های این بنیاد است.
به گزارش ایرنا ، وی تقویت وابستگی های دینی ، فرهنگی و ملی در کودکان نخبه را مناسب ترین راهکار برای جلوگیری از فرار آنان در آینده از کشور دانست و افزود : تجربه نشان داده است افراد معتقد و پایبند به مسائل ملی و فرهنگی حتی در صورت خروج از کشور به احتمال زیاد بر می گردند در حالی که احتمال بازگشت افرادی فاقد این پایبندی ها وجود ندارد .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا