روحانی: هیچ مرزی برای فراگیری علم وجود ندارد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس دوره ای جنبش غیر متعهدها روز دوشنبه در اجلاس وزیران علوم ، فناوری و نوآوری جنبش غیر متعهدها، این اجلاس را دارای شان و اعتبار بالایی دانست و افزود: علوم میراث مشترک بشریت است و همچنان که برای پیشرفت علم و فناوی نمی توان مرزی قائل شد، گسترش و توسعه آن هم جدای از مبدا جغرافیایی مرزهای سیاسی را به رسمیت نمی شناسد.

وی اظهار داشت: بنابراین برای فراگیری و بسط علم هیچ مرزی وجود ندارد به همین دلیل دسترسی به علوم و فناوری یک حق از حقوق اساسی بشر به شمار می رود و در کنار این ها است که می توان گفت منافع ناشی از توسعه علوم و فناوری نیز مرزی ندارد.
وی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها ضمن یادآوری سخنرانی سال 2013 میلادی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و ارایه و تصویب طرح جهان عاری از خشونت و افراطی گری تاکید کرد: هرچند کشورهای عضو جنبش به قدرت های بزرگ و بلوک بندی سیاسی متعهد نیستند ولی تعهدی تزلزل ناپذیر به علوم، فناوری و توسعه کشورهای خود دارند.

رییس جمهوری ادامه داد: چراکه علم و فناوری نه تنها از یک سو به توسعه کشورها می انجامد بلکه از سوی دیگر بستری طولانی مدت و پایدار برای حذف خشونت و افراطی گری ایجاد می کند.

روحانی یادآور شد: گسترش خشونت و بیکاری در کشورهای در حال توسعه ذیل یک نظام سیاسی و اقتصادی بین المللی ناکارآمد، زمینه گسترش افراط گرایی و خشونت را فراهم کرده است.

وی افزود: اصلاح این مناسبات و حرکت به سوی توسعه پایدار در سطح جهان و ایجاد فضای امید، دانش بنیان، کاهش تمایل به سلطه گری، افراط گری و خشونت را در پی خواهد داشت.اجلاس وزیران علوم ، فناوری و نوآوری جنبش غیر متعهدها امروز با حضور رییس جمهوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.
در مراسم افتتاحیه این اجلاس سه روزه محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و بیش از 30 تن از وزرای علوم کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، نمایندگان 58 کشور و 9 نهاد علمی و بین المللی در اجلاس تهران حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا