تاسیس مرکزی جامع برای همکاری تمام رشته های علمی الزامی است

محمد فرهادی روز چهارشنبه در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار کرد: همچنین باید دانشگاه های جامعی در کشور دایر شود تا پروژه های علمی و تحقیقاتی به صورت تیمی اجرا شوند.

وی از آمادگی وزارت علوم برای برقرار همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه های کشور در زمینه تولید تکنولوژی ها و تجهیزات جدید پزشکی و درمانی خبر داد و افزود: همچنین لازم است برای قراری ارتباط بیشتر با مراکز بین المللی اقدامات لازم صورت گیرد.
فرهادی اظهار کرد: البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است که ازجمله آن می توان به راه اندازی مرکز بین المللی و تحقیقاتی در زمینه مهندسی پزشکی و علوم اعصاب و همچنین آزمایشگاه علمی نقشه برداری مغزی اشاره کرد.
وی به برخی از دستاوردهای علمی در زمینه علوم اعصاب در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه شنوایی، پروتزها شامل دو بخش داخلی هستند که در بدن نصب می شوند و یک بخش خارجی که در بیرون از بدن قرار می گیرد؛ قسمت بیرونی این پروتز در ایران تولید می شود و امیدواریم که در زمینه پروتزهای داخلی شنوایی نیز با توجه به آمار بالای معلولیت شنوایی در کشور به پیشرفت هایی دست یابیم.
فرهادی اظهار کرد: آمار موجود در زمینه کم شنوایی و ناشنوایی حاکی از آن است که 400 میلیون نفر در دنیا از کمبود شنوایی رنج می برند که بخشی از آن مربوط به کم شنوایی یا سخت شنوایی است.
وزیر علوم همچنین از دستاوردهای دیگری در زمینه 'رابطه مغز و رایانه' یاد کرد و گفت: مقوله رابطه مغز با رایانه، کاربردهای انسانی و اجتماعی زیادی دارد و در حوزه نظامی آن پروژه های زیادی در کشور ما مطرح شده اما لازم است برای حفظ سلامت انسان، در حوزه های عصب شناسی بالینی، پردازش سیگنال، مهندسی بافت، مواد و نانوتکنولوژی نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد.
وی به راه اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره و ابراز امیدواری کرد که این آزمایشگاه هرچه زودتر در راستای توسعه علوم اعصاب پایه و بالینی راه اندازی شود.
فرهادی گفت: در حوزه علوم اعصاب، رشته های مختلف علمی مانند علوم پایه شناختی و اجتماعی و مهندسی نقش دارند و این باعث می شود که اجماعی از متخصصان در این رشته فعالیت کنند.
وی به تاریخچه شکل گیری رشته علوم اعصاب اشاره کرد و افزود: خاستگاه این رشته به قبل از میلاد مسیح بازمی گردد که در آن زمان نظریه های زیادی در این زمینه مطرح شد و پس از آن، توسط بقراط و ارسطو گسترش یافت.
فرهادی با بیان این که تحول اساسی این علم از دهه 50 به بعد قرن بیستم بود، خاطرنشان کرد: این علم سیر تکاملی صعودی داشته است و از نظر دستاوردهای علمی و فناوری و ارزش افزوده به ویژه در بخش های نوروتکنولوژی رشد داشته است؛ این سیر صعودی تا اواخر قرن 19 ادامه داشت و پس از آن گسترش بیشتری یافت به گونه ای که امروزه این علم دارای 17 زیر شاخه است.
چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی امروز دوم دی ماه با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی رازی آغاز به کار کرد. این همایش تا چهارم دی ماه ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا