ایران در حوزه علوم اعصاب سلولی مولکولی، رفتاری و زیستی رتبه 23 جهان را دارد

 دکتر محمدتقی جغتایی روز چهارشنبه در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار کرد: بر اساس آمار منتشرشده در اسکوپوس، ایران در حوزه علوم اعصاب رفتاری رتبه هفدهم، در بایولوژی نوروساینس رتبه هجدهم و در حوزه نوروساینس سلولی و مولکولی رتبه بیستم دنیا را دارد.

وی افزود: همچنین در آسیا بعد از ژاپن و چین رتبه سوم را در حوزه علوم اعصاب داریم.
جغتایی ادامه داد: به رغم تمام پیشرفت هایی که در این حوزه صورت گرفته است، در حوزه نوروساینس تکاملی و علوم اعصاب شناختی تا حدودی از کشورهای دنیا عقب هستیم که لازم است در حوزه اقتصاد شناختی و مدیریت، این بحث را دنبال کنیم تا در این زمینه نیز به پیشرفت های لازم دست یابیم.
به گفته رئیس کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، یک سوم مقالات منتشر شده در حوزه پزشکی در دنیا مربوط به علوم اعصاب است و در ایران نیز بیشترین مقالات علمی پزشکی منتشر شده مربوط به این حوزه می باشد.
جغتایی اظهار کرد: از حدود 20 سال پیش که فضای دانشگاهی کشور به سمت تحقیقات تغییر جهت داد، توانستیم حوزه دانشگاه را علمی تر و تحقیقاتی تر کنیم و در نتیجه آن به دستاوردهای زیادی در این زمینه دست یافته ایم.
جغتایی ادامه داد: از نظر تولید مقالات علمی، رتبه 17 دنیا را داریم و به همین ترتیب در حوزه علوم اعصاب نیز اقدامات موثری صورت گرفته است تا رتبه علمی ایران در این زمینه بیش از پیش ارتقا یابد.
وی افزود: از جمله این اقدامات می توان به تاسیس پژوهشگاه ها، موسسه ها و مراکز تحقیقاتی مختلف در حوزه علوم اعصاب در استان هایی مانند تهران، شیراز و کرمان و تلاش برای توسعه آنها در سایر استان های کشور اشاره کرد.
جغتایی از تاسیس دانشکده های مختلف در رشته های مرتبط با علوم اعصاب مانند رشته های روانشناسی به عنوان دیگر برنامه های اجرا شده در این زمینه نام برد و گفت: رشته های زیرمجموعه رشته علوم اعصاب در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز در کشور گسترش زیادی یافته است که از جمله آن می توان به راه اندازی رشته های علوم اعصاب شناختی و زبان شناختی اشاره کرد.
وی تاسیس انجمن علوم اعصاب ایران را نیز در کنار تاسیس مراکز مرتبط با این حوزه از دیگر اقدامات در زمینه رشد و توسعه رشته علوم اعصاب در کشور برشمرد.
چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی امروز دوم دی ماه با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی رازی آغاز به کار کرد. این همایش تا چهارم دی ماه ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا