توسعه دولت الکترونیک از عقب ماندگی ساختاری و اجرایی رنج می برد

 این در حالیست که بر اساس  پژوهش‌های صورت گرفته دولت الکترونیک در ایران نشان می‎دهد کشور ما به لحاظ شاخص‌های حکومت الکترونیک در میان کشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته‌ای ندارد.

دولت الکترونیک امروزه از ضرورت‌های اساسی کشورها به شمار می‌رود. در تعریف کلی آن هم می‌گویند: «دولت الکترونیک در واقع استفاده از فناوری‌های جدید برای جمع‌آوری اطلاعات، توزیع و ارایه اطلاعات و خدمات و ایجاد ارتباطات بین مردم و دولت به شکل شبانه‌روزی با کمترین هزینه و سریعترین زمان و بالاترین کیفیت است. در واقع این محیط دیجیتالی بستری مناسب برای مدیریت بدون کاغذ و ارایه خدمات بدون دخالت نیروی انسانی است.»

از فواید دولت الکترونیک می‌توان به صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سرعت بالا در انجام امور، سلامت نظام اقتصادی و اداری و جلوگیری از پدیده‌های رشوه و اختلاس و… نام برد.

مشکلات اجرای دولت الکترونیک در ایران

یکی از مهمترین عوامل در اجرای دقیق و کامل دولت الکترونیک مبادله اطلاعات ضروری بین سامانه‌هاست که در حال حاضر نبود ارتباط بین سامانه‌ها در کشور معضلی بزرگی است.

برای مبادله اطلاعات همسان بودن زیرساخت‌های فنی بسیار ضروری است اما متاسفانه در حال حاضر در برخی موارد ارتباط بین دو سامانه وجود ندارد و نبود هماهنگی و ارتباط مشکل اصلی شکست طرح‌های فناوری اطلاعات است برای رفع این مشکل نیازمند مدیریتی واحد و سامانه‌ای یکپارچه هستیم تا تفاوت‌های ساختاری به حداقل رسیده و همه مجموعه‌ها زیر نظر یک مدیریت کارآمد و با رعایت الزامات فعالیت کند.

یکی از مهمترین عوامل در اجرای دقیق و کامل دولت الکترونیک مبادله اطلاعات ضروری بین سامانه‌هاست که در حال حاضر نبود ارتباط بین سامانه‌ها در کشور معضلی بزرگی است

البته توجه به این نکته ضروری است که دولت الکترونیک در ایران با وجود آن که هنوز وضعیت مطلوبی ندارد، اما در بعضی حوزه‌ها فعال است.

براساس این گزارش، قریب به هزار سایت دولتی ایران با وجود همه کاستی‌ها و نقص‌هایی که در اطلاع‌رسانی دیجیتالی رسمی در وب وجود دارد، بار بخشی از روابط عمومی دیجیتالی کشور را به دوش می کشند.

دفاتر دولت الکترونیک که در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است، خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام می‌دهند و این خود یک گام به جلو در ارایه خدمات به شهروندان الکترونیکی ایران است.

اعطای ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات از طریق طرح تکفا به بخش خصوصی در جهت تقویت زیربنای اقتصادی و علمی بخش خصوصی در حوزه‌ IT ، خود تاثیر غیرمستقیمی در گسترش دولت الکترونیک در ایران دارد.

با این وجود، توسعه امور دولت الکترونیک در کشور ما با رویه‌هایی که در کشورهای غربی حاکم است، از عقب ماندگی ساختاری و اجرایی رنج می برد که قطعا عزم ملی و ایجاد طرح جامع در این راستا، می تواند در چشم‌انداز بیست ساله کشور، مشکل‌گشای بسیاری از موانع پیش رو باشد.

نبود شبکه علمی مناسب در سطح کشور، تحقق نیافتن الزامات راه‌اندازی پورت‌های پر سرعت اینترنت در ایران، راه نیافتن اینترنت رایگان و پر سرعت به دانشگاه‌ها، پالایش غیرهوشمند اطلاعات در شبکه، نبود سرویس‌های مبتنی بر تلفن همراه، گرانی هزینه‌های ارتباطات الکترونیک، به روز نبودن وب‌سایت‌های دولتی، نداشتن محتوای کافی برای استفاده عموم، تعاملی نبودن سرویس‌های الکترونیک، ضعف فرهنگ‌سازی‌ و اطلاعات عمومی نسبت به دولت الکترونیک از مشکلاتی هستند که جامعه ایران در حال حاضر با آن مواجه است.

علاوه بر این، اجرایی نشدن طرح‌هایی مانند امضای دیجیتال، نبود قوانین کپی رایت و اختصاص نیافتن بودجه‌های کافی برای پروژه‌های فناوری اطلاعات از مسایلی هستند که مانع رشد پیاده‌سازی‌ دولت الکترونیک در ایران شده است.

پیش بینی دولت یازدهم برای پیشرفت دولت الکترونیک

چندی پیش نیز اسحاق جهانگیری بسترسازی برای خدمات رسانی راحت‌تر و کم‏هزینه‌تر نهادهای دولتی به مردم مطابق با پیشرفت‌های روز جهان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را امری ضروری عنوان و بر شتاب بخشیدن به توسعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه تاکید کرده بود.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری پیشرفت و توسعه روز افزون خدمات الکترونیکی مبتنی بر تلفن همراه در جهان، گفته بود: باید پیش بینیهای لازم را برای تحقق دولت همراه(موبایلی) که نسل پیشرفته‌تر نسبت به دولت الکترونیک است، انجام دهیم.

این در حالیست که به نظر می رسد با گذشت بیش از یک دهه از مطرح شدن مفهوم دولت الکترونیک در کشورمان این مهم هنوز اندرخم یک کوچه است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا