برگزيدگان جايزه مصطفي(ص) معرفي شدند

پروفسور جكي يينگ از كشور سنگاپور و پروفسور عمرياغي از كشور اردن نشان عالي علم و فناوري جهان اسلام را از آن خود كردند.

ظهور با اشاره به اينكه جايزه مصطفي(ص) در چهار زمينه علوم و فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوري هاي زيستي و پزشكي، علوم و فناوري هاي نانو و اثر برتر در رشته هاي عمومي اهدا مي شود افزود: در 3 حوزه اول بايد دانشمند واجد شرايط، تابعيت يكي از 57 كشور اسلامي را داشته باشد اما در حوزه چهارم دانشمند برتر بايد مسلمان باشد اما داشتن تابعيت اين كشورها ضرورتي ندارد.

وي با اشاره به نحوه انتخاب برگزيدگان توضيح داد: برگزيدگان اين جايزه از ميان 100 اثر راه يافته به بخش داوري نهايي جايزه مصطفي(ص) انتخاب شده اند. اين آثار بايد بديع، نوآورانه و داراي نتايج و كاربردهاي مشخص و ملموس در زندگي مردم باشند. همچنين دانشمندان به عنوان نامزدهاي دريافت نشان مي بايست از سطح اعتبار و شهرت علمي خوبي در عرصه بين المللي برخوردار باشند. در انتها با توجه به معيارهاي مورد اشاره و اهميت، جايگاه و موقعيت جايزه مصطفي(ص) اين دو دانشمند در دو زمينه اثر برتر در علوم و فناوري نانو زيستي و اثر برتر در علم و فناوري نانو انتخاب شدند.

پروفسور جكي يينگ مديرعامل و عضو هيات علمي موسسه نانو فناوري و مهندسي زيستي از سنگاپور و پروفسور عمرياغي از کشور اردن، رئيس موسسه علوم نانو انرژي كاولي و عضو هيات علمي دانشگاه بركلي آمريكا؛ به ترتيب در حوزه هاي اثر برتر در علم و فناوري نانو زيستي و علوم و فناوري نانو جايزه مصطفي(ص) را به خود اختصاص دادند.

به گفته دکتر ظهور جایزه مصطفی(ص) به پاس تلاش دانشمند مسلمان سنگاپوري خانم پروفسور یینگ در توسعه «سیستم‌های پاسخ محرک در انتقال کنترل شده دارو» به عنوان برنده جايزه مصطفي(ص) در حوزه علوم و فناوري نانو زيستي انتخاب شد.

این سیستم‌ها شامل نانوذرات پلیمری، این امکان را برای بیماران دیابتی فراهم می‌کند تا انتقال انسولین تنها در زمان بالارفتن قند خون بدون نیاز به نمونه گیری انجام شود. این دانش ابتدا در شرکت دانش بنیان ایشان به فناوری تبدیل شده است و پس از آن در شرکت های بزرگ دارویی در مرحله تجاری سازی می باشد تا در خدمت سلامت بشر قرار گیرد.

پروفسور عمر یاغی، شیمیدان برجسته اردني، نیز به خاطر تحقیقات دامنه دار خود در زمینه«چارچوب‌های فلز- آلی» به عنوان برنده جایزه مصطفی(ص) در حوزه علوم و فناوری نانو انتخاب شد.

شايان ذکر است چارچوب‌های فلز- آلی به دلیل سطح ویژه بالا و گزینش پذیری شکل و اندازه، کاربردهای فراوانی در تصفیه و جداسازی از جمله در جذب آلاینده‌های هوا و ذخیره‌سازی هیدورژن و همچنين در صنایع مختلف دارد.

گفتني است جايزه مصطفي(ص) جمعه 4 دي ماه طي مراسمي در تالار وحدت از برگزيدگان خود تقدير خواهد كرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا