گزارش عملیات ناسا در ایستگاه بین المللی فضائی

 در این ماموریت در حدود یکصد متر کابل های خارجی ایستگاه بین المللی فضائی در محل پیش بینی شده ، نصب شد که بخشی از پروژه آماده سازی این ایستگاه جهت انجام ماموریت های تجاری سرنشین داری محسوب می شود که برای سال های آینده برنامه ریزی شده است .

سازمان فضائی ناسا در بیانیه ای رسمی اعلام کرد : " بری ویلمور Barry Wilmore و تری ویرتز Terry Virts ، فضانوردان ناسا ، موفق به اجرای این ماموریت شده و شرایط را برای انجام مرحله بعدی ، آماده کردند . "  

این فضانوردان در ماموریت محوله فوق ، کابل های انتقال اطلاعات و تامین انرژی را به منظور ساخت سکوی پهلوگیری Adapter-2 نصب کردند . گفتنی است بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ، در مجموع طی این راهپیمائی فضائی 110 متر کابل در خارج از ایستگاه بین المللی فضائی ، نصب شده است . در این پروژه قرار است دو سکوی پهلوگیری جدید در ایستگاه بین المللی ساخته شود که راکت های ترابری SpaceX Dragon قادر به پهلوگیری در آن باشند . این ماموریت قرار است در انتهای سال جاری میلادی به انجام برسد .

بر اساس اظهارات مقامات ناسا ، این سکوهای پهلو گیری جهت اعزام گردشگران فضائی به ایستگاه بین المللی فضائی مورد استفاده قرار خواهند گرفت که این عملیات پرتاب از منطقه فلوریدا در سال 2017 به بعد انجام خواهد شد . پیش بینی می شود در پی اجرای این طرح ، تعداد ساکنان ایستگاه بین المللی فضائی از شش نفر به هفت نفر افزایش پیدا کرده و زمانی که برای تحقیق و پژوهش در ایستگاه بین المللی تخصیص داده شده است ، از 40 ساعت به 80 ساعت در هفته افزایش پیدا کند .

این ماموریت از ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه صبح بر اساس مبدا زمانی  EDT ( برابر با دوازده و چهل و پنج دقیقه به وقت گرینویج ) آغاز شده و تا ساعت دو و بیست و شش دقیقه ( نوزده و بیست و شش دقیقه گرینویچ ) ادامه پیدا کرد .

گفتنی است این راه پیمائی فضائی ، نخستین تجربه راهپیمائی ویرتز بوده و دومین راه پیمائی فضائی بری ویلمور به شمار می رود که نخستین راه پیمایی فضائی خود را در ماه اکتبر ( مهر و آبان ) سال گذشته میلادی  انجام داده بود .

گفتنی است بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، دومین راه پیمائی فضائی در روز چهارشنبه و سومین راهپیمائی در روز اول مارچ انجام خواهد شد . گفتنی است به دلیل نوع ماموریت این دو فضانورد که باید اقدام به سیم کشی و تنظیم کابل های ایستگاه بین المللی فضائی کنند ، به آن ها لقب پسران کابل کش "cable guys" داده شده است .

شایان توجه است که تا کنون کلیه عملیات های اعزام فضانوردان آمریکائی به ایستگاه بین المللی فضائی و بازگشت آن ها به زمین از طریق راکت های سویوز انجام و توسط روسیه مدیریت و اجرا می شده است به همین دلیل سازمان فضائی ناسا از سال گذشته به صورت جدی در پی یافتن راه حلی جهت انجام این پروژه است که در این راستا در پی اعلام فراخوان همکاری ، قرار داد همکاری جدیدی  میان ناسا و شرکت های بوئینگ و اسپیس ایکس منعقد شد و این دو شرکت موظف به طراحی و ساخت فضاپیماهایی شدند که قادر به انتقال فضانوردان آمریکائی به ایستگاه بین المللی فضائی بوده و بتوانند آن ها را از این محل به کره زمین بازگردانند .

در حال حاضر شرکت بوئینگ با همکاری دانشمندان ناسا در حال مطالعه ، طراحی و ساخت فضاپیمائی با نام CST-100 spacecraft است که پیش بینی می شود برنامه پرواز آزمایش این فضاپیما در سال 2017 انجام شده و در تابستان همین سال نیز نخستین پرواز این فضاپیماها به صورت آزمایشی به همراه فضانوردان در داخل آن انجام خواهد شد .

همزمان با این موضوع نیز شرکت اسپیس ایکس در حال طراحی و ساخت یک فضاپیما است که پیش بینی می شود نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در سال 2016 انجام داده و در سال 2017 نیز نخستین عملیات ماموریت سرنشین دار فضاپیمای خود را آزمایش کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا