ساخت آنتن‌ ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی بدون تداخل فرکانسی در کشورهای همسایه

ایمان آریانیان از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که این طرح با عنوان «طراحی و ساخت آنتن آرایه‌ای بازتابی باند KU‌ با پوشش کانتوری بر روی ایران» اجرایی شد، گفت: در این مطالعات به دانش فنی طراحی و ساخت آنتن آرایه‌ای بازتابی با پرتو کانتوری برای استفاده در ماهواره‌های ژئو دست یافتیم.

وی به جزئیات اجرای این طرح اشاره و اظهار کرد: برای این منظور ابتدا سلول آنتن طراحی و شبیه‌سازی شد.آریانیان مرحله بعد را طراحی و ساخت آنتن ذکر کرد و ادامه داد: سلول آنتن یک زیر لایه با ضخامت 78 دهم میلیمتر است که یک صفحه فلزی در فاصله 3 میلیمتری از آن یک لایه هوایی با ضخامت 3 میلیمتر ایجاد شد.

مجری طرح، با بیان این که آنتن ساخته شده مسطح است، یادآور شد: آنتن طراحی شده به روش تست میدان راه دور مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج این آزمایشات نشان داد که حداکثر بهره این آنتن در پهنای باند Ku، dbi36.5 و در داخل ایران dbi 31.5 است.وی باند فرکانسی این آنتن را 10.95 تا 11.7 گیگاهرتز و اندازه هر ضلع آن را 1.4 متر ذکر کرد

آریانیان مهمترین مزیت این آنتن را پوشش‌دهی در داخل ایران دانست و خاطرنشان کرد: کانتور این آنتن نقشه ایران را به خوبی دنبال می‌کند؛ ضمن آن که در خارج از ایران نیز تداخلی برای کشورهای همسایه ایجاد نمی‌کند.

وی در این باره توضیح داد: زمانی که ماهواره بخواهد در ارتفاع 36 هزار کیلومتری سیگنالی را بر روی زمین ارسال ‌می‌کند باید به نحوی باشد که تنها در داخل ایران سیگنال‌ها ارسال شود و خارج از محدوده سیگنالی ارسال نشود تا تداخل فرکانسی برای کشورهای همسایه ایجاد نشود.این محقق با تاکید بر این که این وظیفه بر عهده بخش کانتور آنتن است، ادامه داد: کانتور آنتن‌ها با تبعیت از نقشه ایران میزان مناسبی سیگنال ارسال می‌کند و خارج از ایران میزان سیگنال‌ها افت می‌کند.

آریانیان با تاکید بر این که در این مطالعات نمونه آزمایشگاهی این آنتن عرضه شده است، اظهار داشت: این آنتن برای ماهواره‌های ژئو طراحی شده ولی با توجه به فناوری به کاربرده شده در آن می‌توان از این آنتن برای همه انواع ماهواره‌ها بهره برد.

وی مهمترین کاربرد این آنتن را مخابراتی و تلویزیونی عنوان کرد و یادآور شد: نصب ساده این آنتن بر روی ماهواره از دیگر مزایای آنتن عرضه شده است. این طرح در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا