بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود شاخص ‌های زندگی

سیناپرس: این تفاهمنامه با هدف هم افزایی دانش، تجارب در حیطه استاندارد و محیط زیست، تقویت زیرساخت های تحقیقاتی، پژوهشی و هدایت پتانسیل استانداردسازی در کشور با جهت حل مشکلات و معضلات محیط زیستی و تحقق اهداف توسعه پایدار در همایش استاندارد و محیط زیست به امضا رسید.

همایش استاندارد و سازمان محیط زیست که با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، پژوهشگاه استاندارد، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، دارای سه پنل تخصصی با عنوان استاندارد، ایمنی زیستی و محیط زیست است. همچنین برگزاری سه کارگاه باعنوان استاندارد سازی و بهینه سازی مصرف انرژی، کارآفرینی و بهره وری سبز و پدافند غیرعامل استاندارد و محیط زیست از دیگر برنامه های این همایش یک روزه بود.

شعار امسال روز جهانی استاندارد 2014 «استانداردها تراز کننده میدان رقابت» است، معصومه ابتکار ضمن اشاره به این شعار افزود: همه در یک زمین بازی، کار می کنیم، بنابراین باید بین ارائه دهنده خدمات و مصرف کنندگان تعامل و هماهنگی وجود داشته باشد.

آنگونه که رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر رعایت استانداردهای زیست محیطی تاکید دارد، معتقد است که در سال های گذشته استانداردها، آسیب های زیادی به محیط زیست وارد کرده اند.به گفته وی، با ارتقای سطح استاندارد موجب بهبود شاخص ‌های زندگی در کشور می‌ شویم، از این رو ارتقای سطح استاندارد بر زندگی انسان‌ ها تاثیر گذار است. بنابراین باید تمام سازمان ها برنامه ریزی های خود را براساس استانداردهای محیط زیست انجام دهند و با همکاری یکدیگر نقاط ضعف در محیط زیست برطرف ‌شود.

معاون رئیس جمهوری مصرف انرژی را یکی از مباحث مهم سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد می داند و تاکید می کند که سوخت های فسیلی منشا تولید انرژی در کشور هستند و موجب افزایش آلودگی هوا و بروز گازهای گلخانه ای می شوند و در نهایت به گرم شدن کره زمین می انجامد که خشکسالی و عوارض آلودگی های زیست محیطی از پیامدهای آن است. بنابراین می توان گفت رعایت استاندارد برای مصرف انرژی برق می‌تواند کمک ویژه‌ای به محیط زیست کند

بهینه سازی مصرف انرژی در دنیا مورد دیگری بود که ابتکار به آن اشاره کرد و گرایش جهان به سمت ایجاد بازارهای جدید در زمینه مصرف انرژی را رقابت خوبی با بازار کنونی انرژی دانست که می تواند منجر به توسعه مباحث اقتصادی شود.

آنگونه که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید، متاسفانه در کشور ما مصرف انرژی به صورت کارآمد و صحیح مصرف نمی شود بنابراین برای فرهنگسازی صحیح مصرف انرژی باید تلاش های بیشتری صورت بگیرد زیرا در سیاست گذاری‌های ملی اهمیت ویژه ای دارد.

سرعت فرسایش خاک زراعی ایران 20 برابر سایر کشورها

سخنران بعدی این همایش، نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد بود. وی به وابستگی استاندارد و محیط زیست اشاره می کند و می افزاید: مهمترین موضوع در سطح جامعه در این خصوص جامعه اقتصادی است و مختص به کشور و یا کالای خاصی نمی شود و بسیار فراتر از اینهاست و آیا ما در نگهداری طبیعت و محیط زیست به عنوان یک موهبت الهی موفق بوده ایم؟

وظایف سازمان ها و نهادهای مرتبط با حوزه محیط زیست و استاندارد موضوع مورد اشاره پیروز بخت بود. به گفته وی اگر به این مسایل فکر نکنیم و برنامه ریزی نداشته باشیم آینده ای مبهم برای فرزندانمان ترسیم خواهیم کرد که نامناسب خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد سه مولفه مقررات زیست محیطی، اصول اخلاقی حاکم بر هر کشور و آموزش از مولفه های اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست است که در هر سه حوزه در یک سال اخیر قدم هایی برداشته شده و دولت نیز از آنها حمایت می کند.

استاندارد نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی افراد جامعه دارد. در گذشته تنها کالاها و مسائل فنی مرتبط با کالاها مشمول استاندارد می شدند اما امروز به همه سطوح زندگی بشر ورود پیدا کرده و شاهد استانداردهای جامع تر در همه مسائل ازجمله حقوق بشر و مسئولیت های اجتماعی هستیم. به گونه ای امروزه با مجموعه ای به نام سازمان بین المللی استاندارد مواجه هستیم که فعالیت های گسترده ای ازجمله، بهبود بخشیدن به مبادلات تجاری در سطح بین المللی و حذف موانع تجاری، پیش بینی مشکلاتی که تدوین استانداردهای بین المللی زیست محیطی را اجرا می کند.

در این میان گازهای گلخانه ای موضوعی است که دنیا را به خود مشغول کرده است. پیروزبخت در این زمینه می گوید: سازمان بین المللی استاندارد مبحثی با موضوع ارزیابی و مدیریت گازهای گلخانه ای تدوین کرده است. همچنین یکی از مخاطرات جدی کشورما انرژی است و اگر بخواهیم وارد فضای کنترل مصرف انرژی گلخانه ها شویم با وجود دارا بودن 18 هزار گلخانه ای تنها درصورتی موفق خواهیم شد که با همکاری تمام نهادها صورت پذیرد.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، آب، آسیب دیدگی و فرسایش خاک، انرژی، آلودگی هوا و خسارت تنوع زیستی پنج تهدیدی است که امنیت انسان را به خطر می اندازد. به گونه ای که کشور ما در حوزه آب و کاهش نزولات آسمانی وارد خشکسالی 30 ساله می شود. همچنین در زمینه خاک زراعی، 20 برابر سایر کشورها سرعت فرسایش خاک داریم.

پیروزبخت در پایان به راهکارهای موجود در زمینه خسارات به وجود آمده در زمینه زیست محیطی، گیاهی و جانوری پرداخت و افزود: افزایش سطح آگاهی مردم، ارایه راهکارهای عملیاتی به صنایع تولیدی و خدماتی در جهت کاهش هزینه های مرتبط، تعامل با دستگاه های اجرایی در جهت افزایش اجرای استاندارد، پذیرش کامل استانداردهای بین المللی در حوزه های انرژی با مشارکت وزارتخانه ها، تهیه و اعلام استانداردهای ملی، از جمله راهکارهای ارتقای استاندارد در کشور است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا