اهمیت سرمایه گذاری مادی و معنوی در بخش پژوهش برای استقلال و توسعه کشور

دکتر علی اصغر پیوندی روز سه شنبه در شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، تولید علم و فناوری را مهمترین عامل اقتدار در دنیای امروز عنوان کرد و گفت: این مهم جز از طریق پژوهش و نوآوری امکان پذیر نیست.

پیوندی خاطرنشان کرد: رتبه علمی ما در سال های اخیر بسیار بالا بوده است، به طوری که در نظام رتبه بندی ISI از لحاظ تولیدات علمی، رتبه 22 جهان و در نظام رتبه بندی اسکوپوس رتبه 17 را کسب کرده ایم.
وی ادامه داد: سرعت رشد تولیدات علمی ما از میانگین سرعت رشد تولیدات علمی جهان بسیار بالاتر است اما به رغم تلاش های بسیار زیاد در رشد کمی تولیدات علمی، حلقه های مفقوده ای در کشور به چشم می خورد که باید برای رفع آنها برنامه ریزی کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رتبه 22 ایران در نظام رتبه بندی ISI از لحاظ کیفیت مقالات علمی منتشر شده و رتبه 44 کشور از لحاظ ارجاعات به مقالات علمی، گفت: این اختلاف نشان می دهد که کیفیت مقالات علمی به اندازه کمیت آنها رشد نکرده است.
وی همچنین با اشاره به برخی ضعف ها در زمینه مدیریت دانش و نظام نوآوری در کشور، گفت: همچنین در تحقیقات ما ارتباط دانشگاه با صنعت ضعیف است و هنوز نتوانسته ایم ارتباط تعاملی دو طرفه ای در این زمینه ایجاد کنیم.
پیوندی افزود: براساس شواهد موجود طی سه دهه گذشته به رغم سرمایه گذاری اندک و محدودیت های بسیار، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همت استادان، دانشمندان و محققان جوان سهم قابل توجهی در توسعه تحقیقات و فناوری کشور داشته است.
پیوندی، برگزاری جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را که شانزدهمین دوره خود را پشت سر می گذارد و به نام ابوریحان بیرونی نامیده می شود، فرصتی برای تجلیل از محققان برتر، مرور و ارزیابی قابلیت ها و دستاوردهای پژوهشی و بازنگری سیاست ها در جهت توسعه کیفی و کمی دانشگاه در حوزه پژوهش عنوان کرد.
وی گفت: طی دو سال گذشته در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش بسیاری از سوی مجموعه مدیران و سیاستگذاران دانشگاه صورت گرفت تا در تخصیص منابع بیشترین اولویت به بخش پژوهش اختصاص یابد، به گونه ای که هیچ طرحی در دانشگاه به دلیل فقدان منابع متوقف نماند و رشد فعالیت های دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری در نتیجه تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور کند نشود.
پیوندی رشد شاخص های پژوهشی را نشانگر اثربخشی راهبرد کوتاه مدت دانشگاه برای توسعه کمی و کیفی بسته های حمایتی و تشویقی حوزه پژوهش دانست.
وی ارتقای فرهنگ همکاری های پژوهشی به منظور استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود و هم افزایی قابلیت ها، توسعه منابع و تجهیزات پژوهشی به ویژه در جهت دسترسی فراگیر به فناوری های پیشرفته، تمرکز گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی بر ماموریت های مشخص پژوهشی در قالب طرح های کلان بلندمدت و هم گرایی علوم پایه و بالینی برای ارتقای کیفیت خدمات و تولید محصولات دانش بنیان در جهت رفع نیازهای نظام سلامت را از جمله مهمترین سیاست های دانشگاه در حوزه پژوهش عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: براساس سیاست های یادشده، پایه گذاری شبکه های علمی مهمترین برنامه میان مدت دانشگاه است که اولین نمونه آن با عنوان شبکه طب سنتی بازساختی و تحقیقات سلول های بنیادی در حال راه اندازی است و چند شبکه دیگر با موضوعات فراگیر در دست طراحی است.
در شانزدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که با حضور مسولان نظام سلامت و دانشگاه در دانشکده پزشکی برگزار شد، از پژوهشگران برتر در سطح دانشگاهی ملی و بین المللی تقدیر به عمل آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا