سهم نیم‌درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی، مظلومیتی که ادامه دارد

 فرهاد گلستانی‌ فرد در سومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که با حضور مسؤولان کشوری و استانی در محل دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه باید بستر لازم برای ایجاد تعامل صنعت و دانشگاه فراهم شود، اظهار کرد: وجود بیش از 4.5 میلیون دانشجو در کشور ظرفیت عظیمی است که باید به تولید ثروت منجر شود.

وی افزود: برای آموزش این دانشجویان هزینه‌های فراوانی می‌شود اما متاسفانه تعداد بسیاری از آنها بعد از فارغ التحصیلی جذب کشورهای دیگر می‌شوند.رئیس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به تعداد مقالات منتشر شده در کشور گفت: سالانه 30 هزار مقاله علمی و بین‌المللی و 200 هزار پایان‌نامه تحصیلی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد نوشته می‌شود که اگر تنها 10درصد این مقالات مربوط به بخش صنعت باشد به طور قطع کارآمدی بالایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

این مسؤول تاکید کرد: متاسفانه عمده صنایع موجود در کشور سنتی و وارداتی است و صادارت ناپایدار و وابستگی شدید به خارج از کشور از مهمترین مشکلاتی است که صنعت کشور را دچار آسیب کرده است. به عنوان مثال در حال حاضر 130 کارخانه تولید کاشی در کشور وجود دارد که حتی یک متر مربع از این کاشی‌ها به کشورهای اروپایی صادر نمی‌شود.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم در صنعت کشور یک جنبشی ایجاد کنیم باید برخی از قوانین و اصول حاکم را بازنگری کنیم.

این مسؤول گفت: در حال حاضر 85 درصد صنعت و اقتصاد کشور دولتی است که این مهم مانعی برای توسعه صنعتی کشور به شمار می رود لذا باید از بخش خصوصی برای رونق صنعت بیشتر بهره بگیریم.

وی همچنین با اشاره به سهم نیم درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور، اظهار کرد: بنا بود این آمار با توجه به فرموده‌های مقام معظم رهبری در این بخش بین 1 تا 2 درصد برسد که تاکنون محقق نشده است.گلستانی‌ فرد راهبردهای پیچیده، مبهم، زودگذرو نداشتن راه حل‌های روشن را از جمله مشکلات بخش پژوهش دانست و گفت: برای توسعه پژوهش باید برنامه ریزی مدونی انجام شود و اقدامات در حد شعار باقی نمانند.

به گزارش مهر، وی در پایان با اشاره به اینکه افزایش توان مالی، بهبود ساختار پژوهشی و حمایت از صنایع نوین از جمله‌ راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود است، گفت: امیدواریم با عزمی راسخ شاهد توسعه پژوهش در جامعه باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا