اجرای آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر صحا در انتظار تصویب دولت است

 دکترعلی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا در جمع فعالان صنعتی و دانشگاهی حوزه صنعت الکترونیک که در محل پارک علم و فناوری استان فارس برگزار شد، با اشاره به گسترگی حوزه صنایع الکترونیک و پیشتازی این صنعت در میان صنایع نوین کشور گفت: علیرغم پتانسیلی که در کشور وجود دارد اما تنها 3 درصد از تولیدات صنعتی کشور مربوط به حوزه الکترونیک است که تاسیس شرکت های دانش بنیان که متشکل از فارغ التحصیلان، دانشجویان و اساتید این رشته هستند، می تواند گامی موثری برای تقویت حوزه صنایع الکترونیک کشور باشد.

دکتر وحدت با اشاره به ریسک پذیر بودن فعالیت های حوزه الکترونیک افزود: حمایت و تامین مالی فعالیت های جسورانه شرکت های حوزه صنایع الکترونیک در جهت خودکفایی این بخش از صنعت کشور یکی از الزامات این حوزه است که باید به آن توجه ویژه ای شود، در این زمینه آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر تدوین و با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مجمع عمومی صحا تصویب شد و برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال شده است که امیدواریم هر چه سریعتر بتوان آن را اجرایی کرد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با بیان اینکه تاکنون هزار طرح صنایع الکترونیک مورد حمایت صندوق قرار گرفته است، افزود: از این تعداد بیش از ٨٠٠ طرح با موفقیت به اتمام رسیده است و بخش عمده فعالیت های صندوق نیز شامل اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت نامه بوده است.

وی با بیان اینکه اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت نامه دو فعالیت اصلی صحا به شمار می رود، گفت: تسهیلات مالی صندوق تا سقف ٣٠ میلیارد ریال با نرخ کارمزد بین ٦ تا ١٨ درصد بسته به سطح فناوری و نوع فعالیت متغییر است که با اولویت تولید داخل، ایجاد اشتغال، صادرات و فناوری های نوین اعطا می شود.

وی با اشاره ویژگی های منحصربفرد ضمانت نامه های صحا گفت: ضمانت نامه های صندوق بدون اخذ سپرده و با کارمزدی کمتر از سیستم بانکی برای شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام تعهدات و فعالیت های گمرکی صادر می شود.

با اشاره به بسته ویژه صندوق جهت حمایت سریع و آسان از شرکت های حوزه صنایع الکترونیک گفت: تجهیز آزمایشگاه های تخصصی و مرجع، اخذ تاییدیه های داخلی و بین المللی، آموزش های تخصصی کوتاه مدت، تحقیقات کاربردی و توسعه بازار و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی از جمله تسهیلات ویژه صحاست تا شرکت های متقاضی به سهولت اقدام به اخذ تسهیلات ارزان قیمت کنند.

وحدت با اشاره به ظرفیت های خوب شرکت های استان فارس تاکید کرد: قرار است در کارگروهی طرح های استان بررسی و ظرف یکماه آینده به شکل عملیاتی تسهیلات صحا به آنها اعطا شود.

ضرورت توسعه صنایع الکترونیک در کشور

همچنین مهندس علی همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نشست یکی از نگرانی های حوزه تولید را مسائل مالی عنوان کرد و تاکید کرد: صنایع الکترونیک را باید در جای جای کشور توسعه داد و این امر تنها با حمایت مالی از  صنعتگران میسر خواهد شد.

همتی به راه اندازی مجدد چند بنگاه صنعتی تعطیل شده در فارس اشاره و اظهار کرد: بنگاه های بزرگ همیشه زایش دارند و می توانند بنگاه های کوچک را تحت پوشش خود قرار دهند به شرطی که حمایت شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد: صنایع الکترونیکی شهر شیراز به دلیل رفتن به سمت فضای کسب و کار غیرمولد و دور شدن از فناوری های روز، بیشترین آسیب ها را دیده است.

وی در پایان اظهارامیدواری کرد: در هفته جاری و با جذب بخشی از اعتبارات تخصیص یافته به استان فارس بتوانیم بخشی از فضاهای از دست رفته را که دغدغه ی امروز خیلی از تلاشگران این عرصه است برای کسب و کار بیشتر جبران کنیم.

شیراز مرکزیت صنایع الکترونیک کشور را دارد

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان فارس هم در این نشست با بیان تاریخچه ای از فعالیت های  خانه صنعت معدن و تجارت استان پرداخت و افزود: شهر شیراز تکنولوژی هایی را در اختیار دارد که سایر استان ها آن را ندارند و مرکزیت صنایع الترونیک در اختیار این شهر است.

مهندس راش ادامه داد: با توجه به رکود عمومی و فاصله تکنولوژیکی با دنیا در بازار صنایع الکترونیک اما نیروهای متخصص زیادی در شهر شیراز توانستند، شرکت های الکترونیکی را به خوبی مدیریت کنند.

راش با اشاره به اینکه 250 شرکت در زمینه برق و مخابرات در شهر شیراز فعالیت می کنند، افزود: این شرکت ها در قالب کوچک و بزرگ فعالیت دارند که برای رشد و گسترش بیشتر نیاز به حمایت بیشتری دارند.

وی یکی از مشکلات موجود بر سر راه صنعتگران را بعد مسافت عنوان کرد و پیشنهاد داد: صنعتگران برای انجام امور کارها و گرفتن تسهیلات مجبور هستند به تهران مراجعه کنند و این بعد مسافت برای آنها مشکل ساز است که پیشنهاد می شود یک نمایندگی و یا دفتری از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در این خصوص در شهر شیراز تاسیس شود.

راش در پایان گفت: تمام دستگاه های استانی، خانه صنعت و معدن و تجارت و مسولان استانداری آمادگی دارند در راستای نزدیک کردن متقاضیان به صندوق همکاری کنند.

همچنین مهندس عربی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: استان فارس بستر و توسعه لازم را برای صنایع الکترونیک دارد و یکی از نقاط  قوت این استان، صنایع الکترونیک است.

به گفته وی توسعه فعالیت ها در حوزه صنایع الکترونیک در استان ها نیازمند حمایت مالی از سوی مسولان کشوری است.

به گزارش صحا، در پایان نشست دکتر وحدت به همراه مهندس همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رئیس پارک علم وفناوری از نمایشگاه دستاوردهای پارک بازدید کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا