گسترش همکاری با وزارت ارتباطات برای بومی‌سازی فناوری اطلاعات

دکتر محمد خوانساری با بیان این مطلب اظهار کرد:‌ این پژوهشگاه به عنوان مشاور مادر و بازوی تحقیقاتی وزارتخانه است که در مرحله اول، نیازهای تحقیقاتی آن را از طریق برگزاری جلسات مشترک و درخواست‌های رسیده، تامین می‌کند.وی ادامه داد:‌ همچنین دراین پژوهشگاه، تعاملات و همکاری‌های گسترده و نزدیکی با دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، نمایندگان صنعت از جمله سندیکای مخابرات ایران و نظام صنفی رایانه‌ای کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های فعال و دانش ­بنیان حوزه فاوا وجود دارد.

خوانساری بر شناخت نیازهای بخش فاوای کشور توسط این پژوهشگاه تاکید کرد و افزود: بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی مصوب وزارتخانه، هیات امنا و شورای پژوهشی، برنامه‌های تحقیقاتی خود را پیش می‌برد.

وی اظهار کرد: همچنین برای پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی، پژوهشکده سیاستگذاری و مطالعات راهبردی فاوا تاسیس شد و با شکل‌دهی گروه آینده پژوهی در این پژوهشکده، رصد فناوری و روندهای آنها با استناد به روش‌های علمی، نیازهای پژوهشی آتی را مد نظر قرار می‌دهد.

خوانساری در مورد نحوه حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پژوهش‌های حوزه ICT گفت: با ایجاد معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالیت‌های حمایتی وزارتخانه در خصوص توسعه علم و فناوری بسیار پر رنگتر شده و برنامه‌های گسترده‌ای در جهت توسعه همکاری‌های وزارتخانه با پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد تهیه شده است.

وی بر ایجاد ارتباط نزدیکتر با صنعت ICT در کشور تاکید کرد و ادامه داد: این ارتباط چه از طریق نمایندگان آنها در نظام صنفی رایانه‌ای و سندیکای مخابرات و چه از طریق حمایت و ارائه تسهیلات به شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین از طریق صندوق وام وجوه اداره شده وزارتخانه انجام شده، در دست اقدام است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگزاری ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان به عنوان عضو این کمیته همکاری دارد.

وی بیشتر شدن فضای تعاملات بین‌المللی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با هدف تقویت و توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناورانه در سطح منطقه و جهان نیز تعاملات گسترده‌ای با دعوت وزرای فاوای کشورهای مختلف از جمله سوئد، مجارستان، فنلاند، عراق، افغانستان، روسیه و آذربایجان انجام شده و تفاهم‌نامه‌های علمی و فناوری میان طرفین مبادله شده است که پژوهشگاه نیز به سهم خود در این فعالیتها، با وزارتخانه و معاونت‌های فناوری و نوآوری و امور بین‌الملل همکاری دارد.

خوانساری در تبیین چگونگی تاثیرگذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حمایت از پژوهش‌های حوزه ICT گفت: وزارت ارتباطات، زمینه نزدیک‌تر شدن ارکان مختلف اکوسیستم علم و فناوری فاوا در کشور را فراهم می‌کند که از جمله بخش دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد و صنعت هستند که می‌توانند در جهت بومی‌سازی فناوری و توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و مورد نیاز کشور تاثیرگذار باشند.

وی تدوین قوانین حمایتی در جهت تقویت صنعت و پژوهش حوزه فاوای کشور را تاثیرگذار دانست و افزود: در این خصوص برگزاری نشست‌های وزارتخانه با شرکت‌های خصوصی فعال حوزه فاوا، بسیار ارزشمند و موثر است که این مساله با جدیت از سوی مقام عالی وزارت پیگیری شده و به زودی سومین نشست آن نیز برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا