صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در بخش سلامت راه اندازی می شود

دکتر رضا ملک زاده در مراسم شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما از لحاظ تولید ناخالص ملی رشد بسیار خوبی داشته است اما در بخش نوآوری و فناوری به طور صحیح سرمایه گذاری نکرده ایم.وی افزود: همچنین نیروی انسانی خوبی داریم اما در قسمت هایی که باید سرمایه گذاری کنیم و نظام تجاری خوبی داشته باشیم مانند توسعه بازار ملی بسیار ضعیف هستیم.

ملک زاده مهمترین کاری را که در این راستا می توان انجام داد، سرمایه گذاری خطرپذیر عنوان کرد و گفت: راه اندازی صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در بخش سلامت به شرکت های دانش بنیان کمک می کند تا بتوانند ایده های خود را به محصول تبدیل کنند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: باید نظام مالی و تجاری ما در کنار تولیدات علمی رشد کند تا بتوانیم به رشد مطلوبی در زمینه تبدیل ایده به محصول دست یابیم.
ملک زاده گفت: در کشور ما نظامی که بتواند ایده را به محصول تبدیل کند، وجود ندارد این در حالی است که اکنون ایده های ما در سایر کشورها به محصول تبدیل می شود.
وی به تقویت نظام بین المللی به عنوان یکی از راهکارها در این زمینه اشاره کرد و افزود: به دلیل تحریم های بین المللی نتوانستیم همکاری علمی خود را با جهان تقویت کنیم اما امیدواریم با برداشته شدن این تحریم ها همکاری های بین المللی علمی کشور ما با جهان توسعه یابد.
ملک زاده تخصیص بودجه برای حمایت از طرح های بزرگ را از دیگر راهکارها در این زمینه عنوان کرد و گفت: بازاری در حوزه سلامت در ایران داریم که می توانیم بخش بزرگی از آن را در اختیار فناوران خود قرار دهیم.
وی مطالعات مبتنی بر جمعیت را در این راستا بسیار مهم خواند و گفت: در نتیجه این مطالعات که در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده است، می توان عوامل خطر را پیدا و بستر مناسبی برای ارتقای سلامت ایجاد کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین تقویت علوم پایه را در این زمینه موثر دانست و افزود: باید نسلی از محققان را تربیت کنیم که علاوه بر دانش پزشکی از دانش علوم پایه قوی نیز برخوردار باشند. ملک زاده خاطرنشان کرد: عامل موفقیت کشورهایی که در حوزه علمی پیشرفت کرده اند،
سرمایه گذاری های کلان دولت های آنها در این زمینه است.وی با اشاره به اینکه بودجه تحقیقاتی کشور افزایش چندانی نیافته است، گفت: قرار بود تا آخر برنامه سوم توسعه، سه درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش و تحقیقات تخصیص یابد اما اکنون مبلغی که به این بخش اختصاص می یابد، کمتر از نیم درصد است.
شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی امروز سه شنبه با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس و معاون تحقیقات و فناوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور امور بین الملل رهبر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا