جايزه مصطفي(ص) مشوق خوبي براي پژوهشگران حوزه علم و فناوري است

دکتر محمدحسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره اهميت و نقش وقف علمي در توسعه علمي كشور بيان كرد: براي پرداختن به اهميت وقف بايد نگاهي به تاريخچه اين موضوع در دوران قبل و بعد از اسلام داشته باشيم. ايران در بيشتر دوران هاي تاريخي در وقف علمي پيشقراول بوده است. نمونه‌هاي زيادي را از ميان مسلمانان مي توان برشمرد كه با بخشيدن اموال شخصي خود همواره سعي داشته اند مشعل وقف علمي را روشن نگه دارند. بعد از اسلام اين موضوع اهميت دو چنداني يافت و اعتبار وقف به ويژه در علوم اسلامي نزد عموم مردم قوت گرفت.

وي با اشاره به مصاديقي از وقف علمي در جهان اسلام وقف علمي افزود: يكي از نمونه هاي وقفي كه نقش ارزنده اي در توسعه مراكز آموزشي و دانشگاهي ايران به جا گذاشت، ربع رشیدی بود كه  شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، حمام، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی و کارگاه‌های صنعتی مي شد. فضل‌الله همدانی برای تأمین هزینه‌های این مرکز املاک فراوانی را در نقاط مختلف اعم از ایران قدیم، بخش‌هایی از عراق، افغانستان، گرجستان، ولایت روم، آذربایجان و سوریه وقف این مرکز کرد. همچنين رصد خانه طوسي و نظاميه سلجوقي ها هم از ديگر نمونه هاي وقف علمي توسط خواجه نصير الدين طوسي است.

رئيس كميته خيرين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه موضوع وقف علمي در سال هاي اخير با محدوديت مواجه شده است، بيان كرد: گذشته از ظرفيت هاي وسيعي كه در رابطه با وقف هاي اقتصادي، اجتماعي و ديگر حوزه ها داشته ايم، در حوزه علمي و آموزشي در دو سال اخير با كمبود اعتبارات دولت در اين زمينه مواجه شديم. اما خوشبختانه با فرهنگ سازي وزارت علوم و ديگر مراكز آموزشي واقفان و مردم به وقف علمي روي آورده اند. در واقع بنيان هاي مردم نهاد توانستند پيشرفت هاي خوبي را در زمينه وقف آموزشي و علمي به دست آورند.

معاون اداري و مالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره راهكارهاي ترويج و فرهنگ سازي درباره وقف علمي توضيح داد: از آنجايي كه عملياتي و اجرايي شدن وقف علمي را نمي توان به نهادي چون دولت واگذار كرد و اين امر مهم نياز به ساماندهي و حمايت سازمان هاي غيردولتي، تشكل هاي مردم نهاد و بنيادهاي خيريه دارد، بايد درباره جايگاه، نقش و اهميت وقف علمي فرهنگسازي صورت بگيرد و بعد از آن تشويق و ايجاد انگيزه براي واقفان و منعكس كردن نيازهاي آموزشي ضرورت دارد. اين امر مهم از وظايف رسانه ها و مطبوعات است و اطلاع رساني درباره اين موضوع بايد در راستاي رشد و شكوفايي تمدن اسلامي باشد. در واقع هر فرد با هر توان مالي مي تواند به فرهنگ سازي در زمينه وقف علمي كمك و از اين اقدام مهم و ارزشمند سهمي از آن كند.

وي به نقش صندوق سرمايه گذاري و موقوفات جايزه مصطفي(ص) در اثرگذاري اين جايزه بر ارتقا و توسعه علم و فناوري اشاره كرد و گفت: امروزه جوامع مختلف به اهميت وقف، بنيادهای وقفی و خيریه به عنوان پدیدهای تاثيرگذار در مسير رشد و تعالی تمدن انسانی و توسعه همه جانبه جامعه باور پيدا کرده اند و ما مي دانيم كه در مقطعي از تاريخ، ايران پيشگام فرهنگ وقف و مروج آن بوده حال براي احياي مجدد اين فرهنگ، بايد بتوانيم سالانه جوايزي را به دانشمندان مسلمان و غيرمسلمان اهدا كنيم.

رئيس كميته خيرين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پايان خاطرنشان كرد: جايزه مصطفي(ص) مي تواند مشوق بسيار خوبي براي پژوهشگران حوزه علم و فناوري باشد و صندوق سرمايه گذاري و موقوفات اين جايزه به عنوان يكي از پايدارترين منابع مالي و حمايت كننده پژوهش ها و توسعه علم و دانش در جهان اسلام شناخته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا