تحصیل ۴۸۵ دانشجوی ایرانی در باکو

 دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

در جریان برگزاری این اجلاس قرار است کمیته های مختلفی از دو کشور در زمینه های مالی، اقتصادی، تجاری و صنعتی، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات تا فردا اول دی ماه تشکیل جلسه دهند.

محمود واعظی در مراسم آغاز به کار این اجلاس و دیدار با وزیر اقتصاد آذربایجان، از افزایش همکاری های تجاری دو کشور ایران و آذربایجان با تسهیل روابط بانکی خبر داد و اظهار داشت: در راستای دستور رئیس جمهور ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با کشور آذربایجان، آمادگی کامل برای برگزاری کمیسیون های مشترک در فواصل زمانی مختلف وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان به رفع تحریم های ایران تا دو هفته آینده اشاره کرد و افزود: با رفع این تحریم ها همکاری های بانکی میان دو کشور و بانک های بین المللی افزایش می یابد.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان حجم روابط اقتصادی دو کشور را ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت : این میزان در شان دو ملت و کشور نیست. براین اساس همکاری های مشترک ایران و آذربایجان، در زمینه گاز، برق، انرژی، حمل و نقل ، ترانزیت، سلامت و درمان ، گردشگری ضروری است.

وی با بیان اینکه در گذشته مذاکراتی در زمینه دارو و خودرو با کشور آذربایجان صورت گرفته است ادامه داد: اخیرا نیز موفق شده ایم توافقات خوبی در بخش حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی با هم داشته باشیم. در این راستا توافق ما در آستارا می تواند تحول مناسبی در روابط حمل و نقل دو کشور بوجود آورد. همچنین در ارتباط با همکاری های برق میان دو کشور و تعیین تعرفه ها، امیدواریم به نتایج مثبتی دست یابیم.

وزیر ارتباطات به حضور بیش از ۱۰۰ نفر از بخش خصوصی و دولتی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: امید می رود تشکیل کارگروه های مختلف در این کمیسیون در زمینه های مالی، اقتصادی، تجاری و صنعتی، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات موجب گسترش همکاری های دو جانبه ایران و آذربایجان شود. همچنین این کمیسیون مشترک، مقدمات سفر الهام علی اف در تهران را فراهم کند.

به گزارش مهر، در این اجلاس، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان با بیان اینکه روابط دو کشور وارد مرحله نوینی شده است گفت: کریدور شمال _ جنوب با حمایت دولت های ایران و آذربایجان، اجرایی می شود که انجام این مهم، گسترش روابط چند جانبه ایران و آذربایجان، روسیه و گرجستان را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از برگزاری اجلاس قبل تاکنون بیش ۴۶ سفر رسمی میان دو کشور انجام شده و گام های تجاری مثبتی برداشته شده است، به افزایش ۵۰ درصدی سفرهای ایرانیان به آذربایجان اشاره کرد و گفت: سعی ما بر آن است که صدور روادید میان تجار به خصوص در نقاط مرزی تسهیل شود.

وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان با اشاره به اینکه در دو سال اخیر ۴۸۵ دانشجوی ایرانی در باکو تحصیل می کنند، ادامه داد: همچنین تفاهم نامه هایی میان وزارت بهداشت دو کشور امضا شده است. در زمینه همکاری های بانکی نیز، دو کشور از روابط خوبی برخوردارند. در همین حال در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، روابط سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش مهر،مصطفی اف گفت: رییس جمهور آذربایجان، خواستار گسترش مناسبات ایران و آذربایجان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا