پژوهشی در باب مدیریت پسماندهای بیمارستانی

پسماندهای بیمارستانی به علت دارا بودن عوامل خطرناك و بیماری زا از حساسیت خاصی برخوردار بوده و در نتیجه مدیریت صحیح این مواد نقش به سزایی در كنترل آلودگی محیط زیست و میزان بروز عفونت های بیمارستان دارد. با تازگی تحقیقی علمی در این زمینه انجام شده است که در این مطالعه مدیریت پسماندهای بیمارستانی كلیه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی كرمان با هدف فراهم كردن اطلاعات مناسب جهت برنامه ریزی جامع و مناسب و ارتقاء كیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در آینده مورد بررسی قرار گرفت

در مجموع وضعیت مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشكی كرمان تقریباً مطلوب بوده، اما در بعضی از موارد نیازمند توجه بیشتر است..

این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است كه در آن اطلاعات با تكمیل پرسشنامه، تكمیل جداول خام، مصاحبه، مشاهده و بازدید در سال ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲، در مورد تولید، تفكیك، جمع آوری، ذخیره سازی، بی خطر سازی، حمل و نقل و دفع پسماندهای تولیدی به دست آمد.

یافته ها حاکی از آن هستند که تعداد كل تخت های بیمارستان های مورد مطالعه یک هزار و ۵۱۲ عدد بودند و از این تعداد هزار و ۲۶۹ تخت فعال بودند (امکان پذیرش بیمار در آنها وجود داشت). هم چنین ضریب اشغال برای تخت های بیمارستان های مورد مطالعه 92/ 83­% به دست آمد.

سرانه پسماند تولیدی كل به ازای هر تخت (فعال) در شبانه روز برابر 06/ 6 كیلوگرم به دست آمد. میزان سرانه تولید پسماندهای عفونی، دارویی، شیمیایی، معمولی و شبه خانگی و نوك تیز و برنده به ترتیب 65/ 2، 35/ 3 و 08/ 0 كیلوگرم در شبانه روز به ازای هر تخت است و حدود ۴۳ درصد از میزان پسماندهای تولیدی عفونی، دارویی و شیمیایی هستند.

این پژوهش نشان داد که در مجموع وضعیت مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشكی كرمان تقریباً مطلوب بوده، اما در بعضی از موارد نیازمند توجه بیشتر است.

منبع: منوچهر خزاعی، رضا دهنویه، سمیه نوری حكمت، آریا خزاعی، زانیار سلطانی، سمانه كمساری، ویدا كاردان مقدم*، 1394. بررسی مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان­های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی كرمان در طی سال های 1392- 1391، فصلنامه پژوهش های سلامت محور، سال اول، شماره 1.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا