مولفه های رضایت از ازدواج با ضریب سنی معکوس

تغییر ساختار جامعه و گسترش ازدواج های با تفاوت سنی معكوس كه در آن سن زن از سن مرد بیشتر است؛ ضرورت پرداختن به این نوع ازدواج ها و نیز عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی در این ازدواج ها را خاطر نشان می سازد؛ بنابراین پژوهشی در این زمینه انجام شده است. این مطالعه با هدف شناسایی و بررسی عوامل كیفی تاثیرگذار بر رضایت زناشویی زوجین با تفاوت سنی معكوس انجام گرفته است.

یافته های این پژوهش می تواند روان شناسان حوزه انتخاب همسر را در راستای بهبود و غنی سازی مشاوره های قبل از ازدواج یاری کنند

با توجه به محدودیت استفاده از پرسشنامه در پژوهش های مربوط به حوزه انتخاب همسر، داده های پژوهش حاضر با انتخاب روش كیفی از نوع پدیدارشناسی با انجام 30 مصاحبه با زوجین با تفاوت سنی معكوس و نیز با استفاده از فن ضبط صوتی و كتبی مصاحبه ها، جمع آوری گردید.

در تجزیه و تحلیل داده ها با روش های كدگذاری باز، محوری و گزینشی نهایتاً از تعداد یک صد و سی مفهوم شناسایی و طبقه بندی شده، تعداد پنج مقوله «عوامل فردی، خانوادگی، نگرشی، انگیزشی و تاریخچه ای»، به عنوان مقوله های اصلی و موثر بر رضایت زناشویی زوجین با تفاوت سنی معكوس، نام گذاری گردید.

پژوهشگران معتقدند که یافته های این پژوهش می تواند روان شناسان حوزه انتخاب همسر را در راستای بهبود و غنی سازی مشاوره های قبل از ازدواج یاری کنند.

منبع: نرجس عرفان منش، زهرا درویزه، زهره خسروی، محمدرضا حسن زاده توكلی، 1394. بررسی كیفی عوامل زمینه ساز رضایت زناشویی در زوجین با تفاوت سنی معكوس، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 6 (پیاپی 94).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا