اهمیت LAR در مقاومت به دریافت عضلانی انسولین

مقاومت به انسولین در پاتوژنز دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و سندرم متابولیك نقش دارد. از آنجایی كه تقریبا 80% برداشت وابسته به انسولین گلوكز توسط عضله انجام می گیرد این بافت نقش بسیار مهمی در هموستاز گلوكز بدن دارد.

leukocyte common antigen related (LAR) به عنوان عضوی از خانواده تیروزین فسفاتازهای متصل به غشا در عملكردهای متعدد سلولی نظیر ایجاد و حفظ شبكه های نورونی، آپوپتوزیس و هموستاز گلوكز نقش دارد. مطالعات نشان داده اند كه این آنزیم در سیگنالینگ انسولین نقش مهاری داشته و به همین جهت نیز در مطالعه جدید صورت گرفته توسط محققان ایرانی، به بررسی اثر اسید چرب پالمیتات بر بیان LAR و اثر كاهش بیان این ژن بر برداشت گلوكز پرداخته شده است.

روش کار محققان در این پروژه به این ترتیب بود که ابتدا اثر دو غلظت پالمیتات بر بیان ژن LAR سلول عضلانی C2C12 در سطح mRNA و پروتئین مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس بیان ژن LAR سلول عضلانی C2C12 به كمك تكنیك shRNA كاهش یافته و توسط پالمیتات 0.5mM جهت القا مقاومت به انسولین، تیمار شده اند. پس از جمع آوری سلول ها تست برداشت گلوكز انجام شده است.

نتایج نشان دادند که پالمیتات در سلول C2C12 حدود 65% در سطح mRA و 52% در سطح پروتئین باعث القا LAR شده است. سلول های حاوی shRNA در مقایسه با گروه كنترل بیان ژن LAR در آنها حدود 65% كاهش یافته است. در حالی که در سلول های حاوی shRNA در مقایسه با گروه كنترل برداشت گلوكز بهبود یافته است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داده است كه پالمیتات سبب القا LAR در سلول عضلانی می گردد. همچنین نتایج مطالعه انجام شده شواهدی فراهم آورده كه مهار LAR باعث بهبود مقاومت به انسولین القا شده توسط پالمیتات در سلول عضلانی می گردد.

منبع: ستار گرگانی فیروزجایی، سالار بختیاری، رضا مشكانی، 1394. اهمیت (leukocyte common antigen related) یا LAR در مقاومت به انسولین عضلانی القا شده توسط پالمیتات، مجله علوم پیراپزشكی و بهداشت نظامی، سال نهم، شماره 2.