وجود شبکه ملی اطلاعات در کشور لازم و ضروری است

حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با بیان اینکه بهره اقتصادی فناوری اطلاعات در کشورمان بسیار بیشتر از بهره اقتصادی نفت است تصریح کرد: مصداق ادعایم نیز این است که در جامعه مصرف کننده محصولات ICT در ایران 22 میلیون خانوار وجود دارد اگر به این عدد با توجه به مساله جهانی شدن زیر ساخت و محتوا، به طور تقریبی 44 میلیون کاربر داشته باشیم و اگر هر کاربر ماهیانه فقط سه دلار (که پایین ترین رقمی است که می‌توان برای آن متصور شد) بابت آبونه پرداخت کرده و هفت دلار خدمات ارزش افزوده بگیرد، درآمد این حوزه می‌شود ماهی 440 میلیون دلار؛ در نظر داشته باشیم که این رقم یک رقم حدودی است که در بدو امر متصور شده ایم.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع)، ادامه داد: اگر یک مدل مطلوب غیر دولتی که در آن فضای رقابتی حاکم باشد که در آن عرضه محتوا مطلوب بوده و سرویس و زیر ساخت مناسب ارایه شود، می‌توان یک رقم نجومی برای این فضا متصور شد.

نجفی سولاری با بیان اینکه در حال حاضر فقط خدمات VOIC در شبکه ملی اطلاعات به کاربران ارایه می‌شود گفت: در شرایطی که بتوانیم مثلا فیلم‌های آموزشی HD دروس دبیرستان در این شبکه مبادله شود، می‌توانیم سرمایه گذاری عظیمی در این حوزه انجام دهیم.

وی ادامه داد: مراکز آموزشی سالانه از خدماتی نظیر چاپ کتاب و خدمات آموزشی بهره برداری چند میلیارد تومانی می‌کنند در صورتیکه هزینه و سرمایه گذاری که خانواده‌ها می‌کنند می تواند بیاید و در حوزه ICT صرف شود. بنابراین از همین توضیحات می‌توانیم به این نتیجه برسیم که شبکه ملی اطلاعات صرفه و توجیه اقتصادی دارد.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: همچنین شبکه ملی اطلاعات الزاما تنها پلتفرم فضای مجازی نیست، بلکه بخش اساسی دیگری وجود دارد که بخش تجمیع و تراکم محتوا و سرویس است که از شبکه ملی اطلاعات جداست، بخش دیگر زیرساخت است که محتوا را به سمت کاربر حرکت می‌دهد و موضوع آخر اصول مصرف است.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از ابزارهای شبکه اصلی است که وجود آن مورد نیاز است و نمی توان گفت احتیاجی به آن نیست اظهار کرد: روز به روز پهنای باند در حال توسعه است و ما هم باید همگام با دنیا فعالیت کنیم. بنابراین مقوله‌هایی مانند محتوا و سرویس، انتقال و توزیع، مصرف و دریافت در شبکه ملی اطلاعات مطرح می‌شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با موضوع امنیت در شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: در حال حاضر هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه اسرار و منابع اطلاعاتی خود را در صندوقچه دیگران ذخیره کنیم در حالی که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، مخزن اطلاعات در داخل کشور است و امانات کاربران به دست دیگران نمی‌رسد. به نظر نمی‌رسد اطلاعات شخصی یک کاربر عادی دردی از کسی دوا کند و اغلب کاربران اصلا چنین دغدغه‌ای را ندارند.

نجفی سولاری خاطرنشان کرد: اغلب کاربران اعتقاد دارند که اطلاعات شخصی کاربران ایرانی به کار دیگران نمی‌آید در صورتیکه حاصل اطلاعات پراکنده‌ای که به نظر بی ارزش است یک نقشه جالب و جذاب و یک بازار اطلاعاتی برایشان بوجود می‌آورد، بنابراین ساده انگارانه است که بگوییم اطلاعات افراد مختلف که در گوشه و کنار دنیا زندگی می‌کنند، در پازل اینها اثری ندارد.

وی تاکید کرد: بنابران ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور از هر لحاظ که بررسی کنیم امری لازم و ضروری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا