تلفیق نمک در آسفالت برای جلوگیری از یخ زدگی

با فرا رسیدن زمستان و بارش برف سنگین در جاده ها خطر لغزندگی و افزایش تصادفات جاده ای به حد اکثر می رسد. شهر ها معمولا برای کاهش این خطر و ذوب برف ها و یخ ها از نمک استفاده می کنند؛ اما اگر جاده ها در هنگام ساخته شدن در ترکیبات خود نمک داشته باشند ممکن است بتوان از وقوع چنین شرایطی جلوگیری کرد.

این ترکیبات جدید در محیط آزمایشگاه به مدت دو ماه به انتشار نمک های ذوب کننده یخ پرداختن اما در دنیای واقعی کاربرد این نمک ها می تواند تا سالیان سال ادامه داشته باشد

هم اکنون گروهی از محققان در دانشگاه کوک (Koc) واقع در کشور ترکیه با ترکیب کردن پتاسیم نمک (که هم اکنون به عنوان مایع ضد یخ سازگار با محیط شناسایی می شود) با نوع خاصی از پلیمر دافع آب به نام استارین و افزودن ماده به دست آمده از این تلفیق به قیر طبیعی موفق به ساخت ماده ای شدند که هنوز هم مانند سابق قوی و با دوام بود علاوه بر این توانایی جلوگیری از یخ زدگی را نیز در خود داشت.

این ترکیبات جدید در محیط آزمایشگاه به مدت دو ماه به انتشار نمک های ذوب کننده یخ پرداختن اما در دنیای واقعی کاربرد این نمک ها می تواند تا سالیان سال ادامه داشته باشد زیرا حرکت خودروها بر روی این ماده به آرامی سطح آن را از بین می برد و لایه های سرشار از نمک و متراکم زیرین آشکار می شوند.

البته هنوز معلوم نیست که این نوع از آسفالت در چه زمانی به بازار مصرف عرضه خواهد شد ولی در صورت تولید عمومی آن می توان انتظار کاهش بسیار زیادی در آمار تصادف های جاده ای به واسطه یخ زدگی را داشت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا