نانو ذرات مغناطیسی و تصویربرداری مولكولی

نانو ذرات مغناطیسی (MNP) به طور فزاینده ای در تصویربرداری مولكولی از بیماری های قلبی و عروقی و MRI مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه مناسب، خواص فیزیكی و خواص شیمیایی این ذرات آنها را به عواملی مناسب جهت استفاده در تصویربرداری های سلولی و مولكولی تبدیل كرده است. لذا آشنایی و معرفی این نانو ذرات امری به روز و ضروری است.

تمركز و سرمایه گذاری هر چه بیشتر بر علوم نانوتكنولوژی و استفاده از فناوری نانو می تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد، بهداشت، درمان و پیشرفت در حوزه علوم پزشكی داشته باشد.

مطالعه انجام شده در این زمینه از نوع مقاله های مروری است كه در آن با مراجعه به مقاله های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی مورد تجزیه و تحلیل و جمع بندی قرار گرفته است.

یافته ها به این ترتیب هستند که اكسید های آهن سوپر پارا مغناطیس (SPIO) و ذرات اكسید آهن سوپر پارا مغناطیس فوق ریز (USPIO) بیشترین كاربرد را دارند. نانو ذرات اكسید آهن (SPIO) بیش تر در تصویربرداری ارگان های وابسته به سیستم رتیكواندوتلیال استفاده می شوند، در حالی كه نانو ذرات (USPIO) به دلیل تمایل آنها به جمع شدن در گره های لنفاوی، برای تصویربرداری سیستم های لنفاتیكی مناسب هستند.

عوامل سوپر پارامغناطیس از یك هسته مركزی از اكسید آهن كه توسط پوششی از كربوهیدرات و پلیمر احاطه شده اند تشكیل شده اند. ذرات سوپر پارامغناطیس اكسید آهن (SPIO) اغلب به عنوان پروب های تصویربرداری MR برای آزمون های تصویربرداری مولكولی مورد استفاده قرار می گیرند. این ذرات می توانند به طور موثر تری زمان T2 پروتون های آب را كوتاه كنند.

در مورد بیماری های قلبی و عروقی، تصویربرداری مولكولی امكان مطالعه دقیق بیماری و مدیریت آن را در مشكلاتی نظیر گرفتگی عروق، آریتمی، پس زدن عضو پیوندی، تشكیل لخته در عروق و ایست قلبی فراهم می آورد.

به این ترتیب محققان این گونه نتیجه گیری کردند که تمركز و سرمایه گذاری هر چه بیشتر بر علوم نانوتكنولوژی و استفاده از فناوری نانو می تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد، بهداشت، درمان و پیشرفت در حوزه علوم پزشكی داشته باشد و كاربرد نانو ذرات در فناوری های جدید PET، SPECT و سایر دستگاه های تصویربرداری و درمانی بسیار محسوس است.

منبع: سامرند رحمان، ولی اله صبا، 1394. نانو ذرات مغناطیسی و تصویربرداری مولكولی، مجله علوم پیراپزشكی و بهداشت نظامی، سال نهم، شماره 2.