ضرورت اجرای قانون کپی رایت محصولات دانش بنیان

'لاله حجازی' مدیرعامل شرکت باریج اسانس به نمایندگی از سوی مدیران سایر شرکت ها با اشاره به برخی از مشکلات شرکت های دانش بنیان، نگرانی این شرکت ها را در زمینه کپی کردن محصولات خود بیان کرد.
وی با بیان این که تولید و عرضه محصولات دانش بنیان به دلیل برخورداری آنها از نوآوری و ابتکاری بودن نیاز به زمان دارد، افزود: شرکت های دانش بنیان همواره نگران این هستند که محصولات آنها بدون در نظرگرفتن حق پدید آورنده اثر، کپی شود.
اصطلاح 'حق نشر'، 'حق تکثیر' و یا 'کپی رایت'، به مجموعه ای از حقوق انحصاری اطلاق می شود که به ناشر یا پدید آورنده یک اثر اصل و منحصر به فرد تعلق می گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می شود. دارندگان حق تکثیر برای کنترل تکثیر و دیگر بهره برداری ها از آثار خود برای یک زمان مشخص حقوق قانونی و انحصاری دارند و بعد از آن اثر وارد مالکیت عمومی می شود. هرگونه استفاده و بهره برداری از این آثار منوط به دریافت اجازه از ناشر یا پدیدآورنده آن اثر است.

**اهمیت تحقیق و توسعه در شرکت های دانش بنیان
حجازی همچنین در زمینه بخش تحقیق و توسعه در شرکت ها اظهار کرد: تحقیق، توسعه و نیروی انسانی دانشمند و فرهیخته مهمترین عواملی هستند که شرکت های دانش بنیان را از سایر شرکت ها جدا می کند.
وی گفت: راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در شرکت ها نیاز به سرمایه گذاری دارد و برخی از مدیران شرکت ها آن را هزینه بیهوده و بازگشت ناپذیر می دانند، در صورتی که در دنیا به این امر توجه ویژه شده و یکی از هزینه های اصلی شرکت ها، اختصاص بودجه به تحقیق و توسعه است.
حجازی افزود: اخیرا دولت توجه ویژه ای به این امر داشته و در این راستا، شناسایی شرکت های کوچک و بزرگ، ارایه تخفیف های گمرکی و معافیت مالیاتی در زمینه های مختلف، حمایت از برگزاری همایش ها و نیز اعزام شرکت ها به خارج از کشور برای حضور در نمایشگاه های مختلف و نیز ارایه تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در نظرگرفته و در حال اجرا است.
وی یادآور شد: ارایه تسهیلات برای بازاریابی و تبلیغات محصولات دانش بنیان، همکاری و حمایت صدا و سیما از محصولات دانش بنیان، به کار گرفتن فارغ التحصیلان دانشگاه ها به صورت امریه در شرکت های دانش بنیان و نیز وضع قوانین برای سایر سازمان ها در جهت ارایه خدمات و اولیت قرار دادن شرکت ها، از دیگر درخواست های شرکت های دانش بنیان برای توسعه این شرکت ها و این فرهنگ در کشور است.
به گزارش ایرنا، حجازی افزود: برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت نیز لازم است که در صورت همکاری اساتید با صنایع، برای اساتید امتیازاتی از قبیل ارتقاء گروه، پایه شغلی و درآمد در نظر گرفته شود، همچنین اگر صنایع نیز از اساتید دانشگاه ها استفاده می کنند، صنایع نیز مورد حمایت صندوق های موجود درکشور قرار گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا