تقدیر از پژوهشگران برتر در شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی

دکتر افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که هفته پژوهش فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز بر روی ابعاد مختلف امر پژوهش در کشور فراهم می‌آورد، اظهار کرد: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 1379 هر سال اقدام به برگزاری جشنواره پژوهشی همزمان با هفته پژوهش کرده است.

وی ادامه داد: جشنواره پژوهشی طی 15 دوره برگزاری فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است. در دوره‌های اول تا پنجم جشنواره، منتخبین تنها در سه عنوان پژوهشگر برتر، طرح برگزیده و کتاب برگزیده معرفی می‌شدند.

زرقی ادامه داد: در دوره‌های بعدی با بازنگری‌های انجام شده تعداد عناوین افزایش یافت. از دوره هشتم با تغییر آیین‌نامه انتخاب برترین‌های جشنواره، کمیته‌های علمی در زمینه‌های مختلف به طور متمرکز تشکیل می‌شوند و با برگزاری جلسات متعدد برگزیدگان را در زمینه‌های مختلف دانشکده و مرکز مستقل و غیر مستقل، پژوهشگر هیأت علمی و غیر هیأت علمی، کتاب مجله، مخترع و دانشجو معرفی می‌کنند.

رییس شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی خاطرنشان کرد: در دوره پانزدهم جشنواره پژوهشی دانشگاه، با توجه به مقام والای ابوریحان بیرونی، نام این دانشمند برجسته برای جشنواره انتخاب شد. در این دوره ضمن اصلاح مجدد آیین‌نامه انتخاب پژوهشگران برتر از اعضای هیأت علمی دانشگاه دارای h-index معادل 18 و بالاتر تقدیر به عمل آمد. همچنین دو پژوهشگر در سطح ملی معرفی شدند.

زرقی یادآور شد: امسال از یک مقاله که در ده سال گذشته دارای بیشترین ارجاع بوده است و همچنین اعضای هیأت علمی که دارای h-index بیشتر از 20 باشند، تقدیر می‌شود.

وی تصریح کرد: جشنواره امسال از سطح ملی به سطح بین‌المللی نیز ارتقاء یافته است؛ همچنین دو تن از اساتید ایرانی برجسته خارج از کشور با معیارهای مشخص مورد قدردانی قرار می‌گیرند.معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: با توجه به رسالت معاونت تحقیقات و فناوری در تأسیس و راه‌اندازی و تقویت مراکز تحقیقاتی، همزمان با برگزاری جشنواره پژوهشی، غرفه‌هایی به منظور ارائه دستاوردهای پژوهشی مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌ها برپا می‌شود که رؤسا و پژوهشگران این مراکز با حضور فعال در غرفه‌ها به تبادل اطلاعات و تعامل در زمینه‌های پژوهشی با یکدیگر می‌پردازند که این امر در بسیاری از موارد منجر به طرح و اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین مراکز تحقیقاتی و واحدهای پژوهشی دانشکده‌ها می‌شود و از بین آن‌ها غرفه‌های برتر انتخاب می‌شوند.

زرقی تصریح کرد: در واقع امروزه کشورهایی می‌توانند وارد عرصه رقابت در سطح بین‌المللی شوند که همواره در پی استفاده از فناوری‌های جدیدی تلاش کنند و این امر به جز داشتن مراکز تحقیقاتی و توسعه فعال و مطابق با معیارهای نوین جهانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا