مرگ خاموش؛ درکمین مردم با محصولات غذایی

دکتر بهزاد دماری در خصوص مصرف بی رویه سموم و افت کش ها در محصولات کشاورزی به خبرنگار سیناپرس گفت:علی‌رغم روش‌های مختلف کنترل آفات مانند روش های کنترل بیولوژیک و زراعی و فیزیکی متاسفانه هنوز در اکثر کشورهای جهان استفاده از سموم شیمیایی به عنوان روش غالب در کنترل آفات و افزایش تولیدات کشاورزی  مطرح است.

وی تاکید کرد: مصرف سموم و آفت کش ها در کشورهای در حال توسعه 13برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و استفاده نادرست این مواد به دلیل ماندگاری بالا علاوه بر عوارض زیست محیطی سلامتی افراد مصرف کننده را نیز تهدید می کند.

رئيس گروه تحقیقات مولفه‌های اجتماعی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  عنوان کرد:  متاسفانه شواهد نشان می‌دهد سموم و آفت کش ها با سرطان‌ها، اختلالات قلبی و عروقی، ناهنجاری‌های مادرزادی ، اختلالات تولید مثلی، عقیمی مردان و زنان و سقط جنین به خصوص در کودکان ،کشاورزان و خانواده آنها ارتباط دارد.

مشاور معاون بهداشت و رئیس واحد مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تصریح کرد: براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت هر ساله 4/7میلیون سال عمر به علت بیماری های ناشی از سموم کشاورزی از دست می رود.همچنین طبقبررسی های آزمایشگاهی و اپیدمولوژیک وجود ارتباط بین انواع آفت کش ها و بروز انواع سرطان ها نظیر لنف،خون، ریه و پستان و پانکراس وجود دارد.

وی تاکید کرد: تومورهای سیستم عصبی مرکزی از جمله سرطان هایی است که اخیرا شیوع آنها 50تا 100درصد افزایش یافته است.دراین میان استفاده از سموم کشاورزی بی کیفیت سبب آلودگی خاک و حیات جانواران می‌گردد و آبزیان نیز با خطرات جدی زیست محیطی روبه رو هستند .

دماری در ادامه افزود:  بررسی ها نشان می دهد دراثر کاربرد آفت کش‌ها بروز بیماری لب شکری به میزان 3برابر ، نقص در اندامهای حرکتی در کشاورزان به میزان 3الی 4برابر و برای  افرادی که در منزل سمپاشی شده زندگی می کنند 2برابر بیشتر است .

استادیاردانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه واقعیت این است که این مشکل جهانی است و ریشه های متعددی در مراحل تولید ،واردات و دسترسی و دانش کشاورزان و نظارت وجود دارد، خاطر نشان کرد: رفع این معضل نیازمند اراده سیاسی مقامات کشور ،حاکمیت علم و دانش بر فرآیند مصزف سموم وآفت کش ها و فرهنگ سازی است. در شرایط فعلی مواد قانونی برنامه پنج ساله پنجم ،مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و تحرکات  اجرایی در سازمان های مسئول نشانه حمایت سیاسی است  اما این مهم در ادامه کار نیازمند تداوم این حمایت و رصد پاسخگویی سازمان های ذینع است.

دماری با اشاراه به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی، متوسط خسارت آفات در جهان را  42%خواند و گفت: براساس این گزارش ،مبارزه با سموم وآفت کش ها به عنوان یک ضرورت در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.بنابراین امروزه باتوجه به اثرات مخرب سموم شیمیایی بر محیط زیست و تهدید جدی سلامت انسان کاهش مصرف این سموم و آفت کش‌ها تاحد ممکن در اولویت اکثر کشورهای پیشرفته بوده و گسترش روش‌های جایگزین برای کنترل و درمان بیماریهای نباتی مورد توجه ویژه است.با این حال متاسفانه هنوز در اکثر کشورهای جهان استفاده از سموم شیمیایی به عنوان روش  غالب در کنترل آفات و افزایش تولیدات کشاورزی مطرح است.

رئيس گروه تحقیقات مولفه‌های اجتماعی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بااشاره به علل مصرف نادرست این سموم،تصریح کرد: 66%سموم وارداتی از کشورهای چین و هند وارد می شود که قیمت ارازن‌تر و کیفیت پایین‌تری دارند .همچنین عدم نظارت بر سیستم توزیع سموم به کشاورزان دچار مشکلاتی است . از سوی دیگر نبود و یا کمبود و عدم نظارت دقیق بر کلینیک های گیاه پزشکی و ادارات حفظ نباتات نیز از علل مصرف بی رویه این سموم است.

وی در ادامه تشریح کرد: متاسفانه دستگاه هایی که در مزارع برای سمپاشی از آنها استفاده می شود به لحاظ علمی و فنی قابل توصیه نیستند و آزمایشگاه های کنترل کیفیت و سموم عرضه شده مجهز نیستند.دراین بین نیز عدم آگاهی کشاورزان از اصول دفع آفات ونبود سیستم حمل و نقل سموم و آفت کش ها در کشور نیز از دیگر علل این مصرف بی وریه است

مشاور معاون بهداشت و رئیس واحد مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: به نظر می‌‌رسد که با تدوین و برنامه ریزی هایدرست باید فرآیند استفاده از سموم و آفت کش‌ها را در کشور مدیریت کرد.اگرچه این مهم حمایت و کم کهای ارگانهایی بسیاری را می طلبد اما قبل ازآن نیاز است تا درمرحله اول تعیین نیاز کشور به محصولات متنوع صورت گیرد؛همچنین نیاز به تولید و واردات سموم و آفت کش‌ها ، تولید و واردات  و ثبت کد سموم وآفت کش ها و ادوات آنها ، توزیع درست ، فروش مناسب وآگاهی کشاورز در مصرف  تمهیداتی در نظر گرفته شود.تا زمانی که محصول به دست خانوارها می رسد با اصول علمی و درست سم پاشی ها صورت گرفته و تقریبا عاری از سموم اضافه ای باشد.

دماری همچنین در پایان افزود: از سال 93 در راستای اجرای ماده 37 قانون برنامه پنجم اجرای طرحی تحت عنوان پایش باقیمانده سموم کشاورزی و آفت کش ها در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برنامه ریزی شد که در این راستا 7 محصول پر مصرف با همکاری جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد اسامی این محصولات گفت: در این طرح 4 محصول شامل خیار ، گوجه فرنگی ، سیب درختی و برنج از نظر آفت کش ها و باقیمانده سموم و 3 محصول سیب زمینی، پیاز  و کاهو از نظر باقیمانده کودهای شیمایی شامل نیترات و فلزات سنگین مورد بررسی قرار گرفت  که مطابق این بررسی ها  10 درصد از نمونه های مورد آزمایش از نظر باقیمانده سموم کشاورزی بالاتر از حد معمول بوده است.

مشاور معاون بهداشت در ادامه توضیح داد: از نمونه های مورد ارزیابی در این محصولات کمترین عدم انطباق با استاندار های لازم در برنج با زیر 2 درصد  و بیشترین مورد در سیب درختی با 10 درصد دیده شد.همچنین گوجه فرنگی و خیار نیز به ترتیب بعد از سیب درختی بالاترین سموم باقیمانده در خود را دارا بوده اند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا