بررسی اثر ترکیبات موثره گیاه خرگوشک بر سلامتی

سیناپرس: فاطمه رحیمی، کارشناس ارشد رشته آسیب شناسی گیاه و یکی از همکاران اجرایی این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره اهمیت گیاه خرگوشک و علت چرایی اجرای این طرح تحقیقاتی گفت: گیاه خرگوشک با نام علمی Thapsus Verbascum که به نام ماهور هم معروف است از جمله گیاهانی است که در مناطق جنگلی به ویژه در حوزه جنگلی شاهرود به وفور یافت می شود. این گیاه اثرات درمانی زیادی دارد و دمنوش آن برای پیشگیری از زکام و سرفه بسیار مفید است.

وی افزود: همچنین این گیاه خاصیت مسکن و آرام کننده اعصاب و ضد عفونی کننده دارد و برای درمان ناراحتی های تنفسی، ترمیم زخم ها و سوختگی، پیشگیری از تب و اسپاسم  و تقویت قوای جنسی نیز استفاده می شود.

وی عنوان کرد: ما در این طرح تحقیقاتی نمونه های گوناگون این گیاه را از مناطق مختلف ایران جمع آوری و عصاره گیری کرده ایم. هدف اصلی ما از انجام این کار رسیدن به این است که  آیا عصاره خرگوشک تاثیر ضد عفونی کنندگی دارد یا خیر تا پس از کسب نتایج نهایی این تحقیق اقدام به ساخت دهان شویه ضد عفونی کننده کنیم.

رحیمی تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از اهداف ما در این طرح دریافتن به این مساله است که آیا می توان از خاصیت ضد عفونی کنندگی این عصاره برای محیط های آلوده منازل، بیمارستان ها و مکان های انتشار کننده آلودگی  باکتری ها و قارچ ها استفاده کنیم یا خیر؟ آیا پس از استفاده از این عصاره به روی مواد بیو فیلم تشکیل می شود یا خیر؟

این مخترع گفت: هم اکنون یک قطره از عصاره خرگوشک با قیمت زیاد وارد کشور می شود در صورتی که ما می توانیم با تولید این عصاره در کشور ضمن ارز آوری، از خروج ارز هم جلوگیری کنیم و این محصول را با قیمت کمتر و با کیفیت بهتر به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: در ضمن خاصیت و دوز یا مواد موثره این گیاه در مناطق مختلف کشور بنابر نوع ارتفاعات متفاوت است. یکی دیگر از اهداف ما برای اجرای این طرح تحقیقاتی جمع آوری انواع این نوع گیاه در ارتفاعات مختلف است تا دریابیم میزان ساپونین( ترکیبات شیمیایی استخراج شده ای که در هر گیاه وجود دارد) گیاه در ارتفاعات کم یا زیاد به چه میزان است؛ معمولا ساپونین در گیاهان ضد عفونی  و ترمیم کننده زخم زیاد است.

وی در پایان گفت: همچنین ما در نظر داریم در این طرح نمونه های وحشی این گیاه را اهلی و برای استفاده بیشتر در محیط گلخانه پرورش دهیم.

گفتنی است،  هم اکنون این طرح تحقیقاتی به ثبت اختراع رسیده است و مراحل آزمایشگاهی اش را سپری می کند و پیش بینی می شود طی چند ماه آینده نخستین نمونه صنعتی آن وارد بازار شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا