ما معمار زندگی خودمان هستیم

وی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان است. عالمی  از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.

اکبر عالمی، استاد دانشگاه، منتقد، مجری و کارشناس در حوزه سینماست که در طی این سال‌ها تالیفات ارزشمندی درباره سینما داشته و به جز «هنر هفتم»، برنامه «سینما ماوراء» نیز با اجرای او توانست موج تازه‌ای در ساخت برنامه‌های تحلیلی سینما ایجاد کند و بعدها برنامه‌هایی چون «سینما چهار»، «سینما اقتباس»، «سینما یک»، «سینما پنج» و… از این الگو پیروی کردند. از فعالیت‌های هنری وی می‌توان به ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر ، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی اشاره کرد.به بهانه تجارب بسیار دکتر عالمی به گفتگوی اختصاصی با وی در حوزه تبلیغات و دانش آن نیز پرداختیم.

 بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.

من دانشیار پایه 3رشته سینما و تلویزیون دانشکده تربیت مدرس هستم.42سال پیش کار تدریس را شروع کردم و علاوه بر جامعه شناسی و هنر،درزمینه کارگردانی  سینما و عکاسی و نقدآثار هنری فعالیت هایی داشتم . با عشق به سینما از اهواز راهی تهران شدم و در رشته رادیو تلویزیون در دانشکده هنرهای دراماتیک درس خواندم و کارشناسی‌ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفتم، سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلیس اخذ کردم و به ایران بازگشتم. مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده دار بودم.  همچنین به عنوان مجری‌-کارشناس در برنامه سینما ماوراء نیز فعالیت داشته و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز هستم.

اگر به عقب برگردید بازهم این رشته را انتخاب می کنید ؟

بعد از اینکه درسال 1368یک دوره 9ساله درایران  اجازه ساخت تیزر تبلیغاتی و پخش آن صادر شد شروع به ساخت تیزرهای تبلیغاتی کردم اما ایرادات بسیاری ازآنها گرفته شد و ازآن زمان برای همیشه ساخت فیلم های تبلیغاتی برای کالای مصرفی را کنار گذاشتم و تا به امروز فقط به ساخت مستند تبلیغاتی  برای صنایع زیر بنایی کشور مشغول هستم.

چرا وارد رشته هنر و عرصه تبلیغات شدید؟

به طور تصادفی وارد این رشته شدم. دانشجوی سال اول رشته کارگردانی سینما بودم و برای اینکه بتوانم امورات زندگی ام را بگذرانم دریک شرکت تبلیغاتی که فیلم های 1دقیقه ای تبلیغاتی می ساختند به عنوان دستیار مشغول به کار شدم اما بعداز مدتی استاد کار شدم و برای شرکتهای گوناگون فیلم های تبلیغاتی ساختم.اما هرگز به سراغ ساخت فیلم های موزیکال نرفتم.

تبلیغات و هنرهای نوین چه تاثیری در جامعه امروزی دارد؟

به نظر می آید رشته هنرهای نوین باید به صورت جدی در ایران مورد تجزیه و تحلیل دقیق بگیرد زیرا زمان تغییر کرده و هنرهای نوین پا به عرصه جهان گذاشته اند. همه آدمها از تاریکی صبح تا ساعتی از شب کار می‌کنند و ممکن است گاهی به دلیل خستگی نتوانند مطالعه کنند .بنابراین این ما هستیم که باید کمک کنیم که خرد و نشاط را نشان  جامعه دهیم وجامعه‌ای محکم و استوار را طراحی کنیم. ماباید یاد بگیریم به محیط زندگی خود اهمیت دهیم.محیط زندگی ما اول خانه است و بعد فضای بیرون از خانه. ما بیرون از خانه با هجوم طرحهای گرافیکی روبه رو هستیم که باید با استفاده از این هنر این فضای بیرونی را معماری کنیم.این نکته حائز اهمیت است که ما معمار زندگی خودمان هستیم.بنابراین باید بدانیم پیامی که منتشر می کنیم با سلسله اعصاب مردم در ارتباط است و باید دقت کنیم تا این کار باظرافت انجام شود .زیرا در قرن 21هستیم و نباید این را فراموش کنیم که انسان عصر جدید  دانا و فهیمده است و به آسانی فریب شعار ها را نمی‌خورد؛ بنابراین باید صداقت را پیشه کار و هنر خود قرار دهیم.

چرا دانش و علم در کارهای تبلیغاتی به خصوص تیزرهای تبلیغاتی به یک جزء فراموش شده، تبدیل شده است،درحالی که آگاهی مخاطب روز به روز بیشتر می‌شود؟

اولین نکته ای که من به عنوان هنرمند باید بدانم مخاطب شناسی است.گفتن و به تصویر کشیدن هر نکته ای می تواند مخاطب را زیر سوال ببرد .بنابراین توجه به مخاطب بسیار مهم است.امروزه هنرمندان در سایه فلاسفه گام بر میدارند .من به صدا و سیما اعتراض دارم زیرا آنها در عرصه تبلیغات سیاستشان بر این است که اگر چیزی خلاف مبانی اسلامی نباشد به نظر ما مشکلی ندارد در حالی که ممکن است درهمین تیزرهای تبلیغاتی موضوعاتی مانند ادب، جامعه شناسی،فرهنگ و زن قرن 21را زیر سوال ببرند و مشکلاتی را ایجاد کند،اما کسی به اینها توجهی ندارد .زیرا این موضوع به دست افرادی بدون دانش این هنر افتاده است.

درحالی که در کشورهای پیشرفته لحظه پخش آگهی من به عنوان تماشاگر در ناخودآگاه خود احساس شعف  می‌کنم، زیرا در آن لحظه تبدیل به داوری می‌شوم که بین عالی ترین کارگردانان و پدیدآوردندگان کوتاه‌ترین فیلم های آنهارا تماشا می‌کنم. به همین دلیل است که می‌گویم نباید کارهای تبلیغاتی را به دست هر کسی سپرد .در واقع این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که ما در عصر هنرمندان و دانشمندان زندگی نمی‌کنیم ، بلکه در عصر هنرمندان و دانشمندان متخصص زندگی می‌کنیم.

چرا در بیشتر تیزرهای تبلیغاتی خانم قرن بیست و یک هنوز در آشپزخانه دیده می‌شود؟

متاسفانه وقتی برخی کارها به دست افراد غیر هنرمند باآگاهی و دانش تخصصی سپرده شود اینگونه مسائل نیز به چشم میخورد.در حالی که به عنوان یک پدر و معلم میگویم 67درصد کرسی های دانشگاه های ایران توسط خانم ها فتح شده است.زن دراین دوران می داند چگونه با حربه دانش و بینش زندگی و امور خود را مدیریت کند و اینگونه است که در ایران دعوای فمنیستی وجود ندارد و من ایمان دارم زنان مدیران خوبی هستند.

 در آخر چه توصیه ای به دانشجویان رشته هنر دارید؟

به همه دانشجویان رشته های هنرو در همه شاخه ها که زیر سایه استادانشان می خواهند قد بکشند توصیه میکنم زیاد ببینند و بخوانند. و این نکته را میگویم که اگر می خواهید خوب بنویسید باید خوب خوانده باشید و خوب شنیده باشید و اگر می خواهید سخنور خوبی باشید باید خوب خوانده باشید،خوب شنیده باشید و خوب دیده باشید. همچنین از پیری نهراسید، پیری پرشکوه است، اگر جوانی با حساب و کتابی را سپری کرده باشید!

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا