نقش فضای مجازی در انعکاس فعالیت روابط عمومی ها

دکتر مهدخت بروجردی علوی ،استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با نقش فضای مجازی در عملکرد روابط عمومی و فعالیت سازمان ها گفت: کسانی که با روش تحقیق سروکار دارند و کارهای پژوهشی انجام می دهند عادت ندارند که بدون منبع و سند صحبت کنند. تا به حال تحقیقی که درباره محتوای رسانه های اجتماعی و فضایی مجازی که به صورت مستند بررسی کند که چه حجمی از فضا به چه نوع محتوایی اختصاص داده شده وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: البته علاقه مندی برای پژوهش در این حوزه بالاست اما علت آنکه هنوز تا به حال چنین پژوهشی انجام نگرفته شاید نحوه نمونه گیری آن باشد که کار را با مشکل مواجه کرده و تحقیق را از پایه و اعتبار می اندازد.

این کارشناس ارتباطات افزود: اما بر خلاف آنچه که شایع شده است اعتقاد من بر این است که ظاهرا پیام های سیاسی جایگاه چندانی در فضای مجازی ندارند. البته در بخش لطیفه ها و شوخی هایی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی صورت می گیرد شاید ردپایی از جریان های سیاسی وجود داشته باشد ولی وجه غالب پیام هایی که در گروه های اجتماعی رد و بدل می شود پیام های اخلاقی و به گونه ای تدریس مهارت های اجتماعی است.

بروجردی ادامه داد: البته پیام های سیاسی هم به شکل اخبار در این فضا رد و بدل می شوند که عمدتا منبع دارند و منابع آنها پایگاه های خبری هستند. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که فرصت هایی که فضای مجازی برای روابط عمومی ها ایجاد می کنند بسیار بیشتر از جنبه های تهدید آمیز آن است.

وظیفه روابط عمومی ها این نیست که اخبار منفی را پنهان کنند بلکه روابط عمومی نباید اجازه بروز اتفاقات و اخبار منفی را در سازمان بدهد.

وی اظهار کرد: خبرنگاران و روابط عمومی ها باید تعامل بیشتری با هم داشته باشند و این فضای مناسب برای تعامل و گفت و گوی مناسب بین روابط عمومی ها و رسانه هاست.

مدیر روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه به عنوان کسی که در یک روابط عمومی شلوغ مشغول به کار هستم هیچ احساس خطری از سوی فضای مجازی احساس نکردم افزود: ضمن اینکه فضای مجازی شرایطی را ایجاد می کند که روابط عمومی ها را زیر ذره بین قرار می دهد.

بروجردی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: تمام حرکات و رفتارهای ما ثبت و ضبط می شود و ما باید در قبال آن پاسخگو باشیم. بنابراین روابط عمومی ها باید این نکته را در دستور کار خود قرار دهند و متوجه باشند که وظیفه روابط عمومی ها این نیست که اخبار منفی را پنهان کنند بلکه روابط عمومی نباید اجازه بروز اتفاقات و اخبار منفی را در سازمان بدهد.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا