هسته‌هاي سلامتي را بشناسيد

براي آشنايي بيشتر با خواص اين هسته‌ها با ما باشيد. بدون هسته و دانه، گياهي رشد نمي‌کند. طبيعت براي حفظ بقاي گونه‌هاي مختلف ميوه و سبزيجات، از هسته‌ها مراقبت مي‌کند. به همين منظور دور اين هسته‌هاي ريز يک غشاي حفاظتي کشيده که حافظ مواد مغذي لازم براي رشد ميوه‌ها مي‌باشد. براي همين هم هسته برخي از ميوه‌ها حاوي ميزان زيادي آنتي‌اکسيدان و اسيدهاي چرب است.

اين ترکيبات معروف نيز اثرات مفيدي روي سلامتي ما مي‌گذارند. اما چگونه مي‌شود از تمام اين خواص استفاده کرد؟ آيا همه هسته‌ها مصرف کردني و مفيد هستند؟ در جواب اين سوالات بايد گفت که غشاي بيروني هسته‌ها معمولاً سفت بوده و به راحتي قابل جويدن نيستند. طعم نسبتاً تلخ هسته‌ها براي خيلي‌ها خوشايند نيست و براي همين بدن ما قادر نيست که خواص کامل هسته‌ها را جذب کند. دانشمندان و محققان حوزه سلامت تحقيقات زيادي روي خواص هسته روي بدن انسان انجام مي‌دهند. امروزه هسته‌ها به صورت روغن مانند روغن هسته انگور، مکمل‌هاي غذايي يا در محصولات آرايشي در اختيار مصرف کننده‌ها قرار گرفته است. در اينجا چند نمونه از اين هسته‌هاي سلامتي را معرفي مي‌کنيم.

خواص هسته ميوه ها, هسته‌ ميوه

هسته‌ انگور
هسته انگور و روغني که از آن گرفته مي‌شود سرشار از انواع آنتي‌اکسيدان‌ها به خصوص آنتي‌اکسيدان‌هاي خانواده پُلي‌‎فنول‌ها مي‌باشد. از اين گذشته اين روغن حاوي ميزان قابل توجهي ويتامين E و اسيدهاي چرب ضروري است. اين ترکيبات مفيد باعث بهبود جريان خون شده و از عروق و قلب ما محافظت مي‌کند. روغن هسته انگور خواصي دارد که براي پوست نيز مفيد است. در واقع اين روغن باعث تغذيه و نرم و مرطوب شدن پوست شده و ترشح کلاژن را بيشتر مي‌کند. اين روزها در ترکيب لوازم آرايشي از اين روغن استفاده مي‌شود.
خواص هسته ميوه ها, هسته‌ ميوه
هسته‌ انار
در چين باستان انار را سمبل جاودانگي مي‌دانستند. هر دانه انار حاوي صدها هسته کوچک است که با ياقوت سرخي پوشانده شده است. روغني که از اين هسته‌هاي سفيد گرفته مي‌شود سرشار از آنتي‌اکسيدان‌ها به خصوص فلاوونوئيدها و اسيدهاي چرب ضروري است. اين روزها توليد کننده‌هاي بزرگ لوازم آرايشي از اين روغن براي توليد لوازم آرايشي ارگانيک استفاده مي‌کنند چون باعث تحريک ترشح کلاژن شده و پيري پوست را به تأخير مي‌اندازد. محققان حوزه تغذيه علاقه زيادي به بررسي دقيق‌تر هسته‌هاي انار نشان داده‌اند. اولاً به خاطر اينکه اين هسته‌ها سرشار از فيتواستروژن‌ها هستند که براي بهبود و درمان علائم يائسگي بسيار مفيد است و دوما به خاطر اينکه احتمال مي‌دهند هسته انار خواص ضدسرطاني داشته باشد. براي همين محققان بررسي‌هاي گسترده‌اي در اين خصوص آغاز کرده‌اند.
خواص هسته ميوه ها, هسته‌ ميوه

هسته‌ تمشک
روغن هسته تمشک سرشار از بتاکاروتن و اسيدهاي چرب ضروري و به ويژه ويتامين E مي‌باشد براي همين هم روند پيري را به تأخير انداخته و سلول‌ها را جوان نگه مي‌دارد. اين هسته‌ها خواص ضدالتهابي و التيام بخشي دارند و براي همين هم باعث تغذيه، احيا و تقويت سلول‌هاي پوستي مي‌شوند. روغن هسته تمشک براي پوست‌هاي حساس بسيار مفيد است. در واقع اين روغن براي تسکين خارش و پوسته پوسته شدن و قرمزي پوست تاثير خوبي دارد. توجه داشته باشيد که هسته کيوي نيز بسيار پر خاصيت است. با وجود اينکه روغن هسته کيوي چندان شناخته شده نيست اما با اين حال اين روغن سرشار از ويتامين E و اسيدهاي چرب اشباع نشده مي‌باشند که باعث نرمي پوست شده و با آکنه و پوست‌هاي خشن مقابله مي‌کند.

خواص هسته ميوه ها, هسته‌ ميوه

هسته‌ گريپ‌فروت
عصاره هسته گريپ‌فروت يک ضد ميکروب بسيار قوي مي‌باشد. عصاره هسته گريپ‌فروت بر خلاف داروهاي آنتي‌بيوتيکي به مدت طولاني در روده باقي نمانده و تعادل فلور روده را به هم نمي‌زند. قطره يا قرص هسته گريپ‌فروت براي درمان سرفه و لارنژيت و غيره مفيد است. از اين داروهاي طبيعي مي‌توان براي درمان قارچ‌ها يا بهبود مشکلاتي مانند آفت کمک گرفت. عصاره هسته گريپ‌فروت حاوي ميزان زيادي فلاوونوئيدها و آنتي‌اکسيدان‌هاي خانواده پولي‌فنول‌ها مي‌باشد که براي تقويت سيستم ايمني بدن موثر است. البته توصيه مي‌کنيم حتماً از محصولات ارگانيک استفاده کنيد.

منبع:آریا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا