تولید ژل خودترمیم‌شونده برای تحویل دارو به بدن با همکاری محقق ایرانی

به گزارش ایسنا، در حالت معمول، استفاده از ژل برای تحویل دارو به بدن نسبت به راهکارهای سنتی، تطبیق‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهد. ژل‌ها را می‌توان به اشکال خاصی قالب‌بندی کرد و از آن‌ها جهت ارائه درمان برای بازه زمانی طولانی استفاده کرد.

 

همچنین به دلیل ماهیت باثبات ژل‌ها، می‌توان آن‌ها را به بافت خاص و به صورت هدفمند اعمال کرد؛ با این حال، شیوه‌های سنتی درمان با استفاده از ژل، نیازمند عمل جراحی هستند و در نتیجه، راهکار مناسبی به شمار نمی‌آیند.

 

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با طراحی هیدروژلی که می‌تواند خود را ترمیم کند، راه‌حلی برای این مشکل یافته‌اند. این شیوه، از پتانسیل درمان سرطان و بیماری‌های قلبی برخوردار است.

 

این هیدروژل را می‌توان بدون نیاز به عمل جراحی و تنها با استفاده از سرنگ به بدن اعمال کرد؛ هیدروژل جدید می‌تواند همزمان حامل دو دارو باشد و این موضوع امکان ارائه درمان مناسب برای بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند.

 

ژل جدید از نانوذرات پلیمری PEG-PLA و نوعی پلیمر دیگر یعنی سلولز تولید شده است. زنجیره‌های پلیمری، پیوندهای ضعیفی را با نانوذرات چندگانه برقرار کرده و در نتیجه، شبکه‌ای از نانوذرات و پلیمرها را خلق می‌کنند که هنگام اعمال فشار به آن، به آسانی تجزیه می‌شود. زمانی که فشار تمام می‌شود، ژل با شکل‌دادن پیوندهای جدید، خود را ترمیم می‌کند.

 

در طول آزمایشات انجام‌شده، این ژل به زیر پوست موش‌ها تزریق شد و با موفقیت، دو دارو را برای چند روز به بدن تحویل داد.

 

محققان در حال سازگار کردن ژل جدید برای درمان دژنراسیون ماکولا هستند که نیازمند تزریقات مکرر به درون چشم بیمار است. تصور می‌شود، استفاده از این ژل، تعداد تزریق‌ها را کاهش داده و امکان کنار آمدن بیمار با بیماری را آسان‌تر می‌کند.

 

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Communications ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا