اعطای 310 میلیارد تومان به 660 طرح مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی

 دکتر بهزاد سلطانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در سالن اجلاس سران با بیان این که ما دوران پیشا تحریم و پسا تحریم را تجربه کرده‌ایم افزود: در دوران پیشا تحریم با اتحادی که صورت گرفت فعالیتهای دیپلماتیک از سوی وزارت امور خارجه و فعالیتهای تکنیکی و فناوری پیگیری شد.

وی با بیان این که در دوره پسا تحریم موضوع اصلی دعواهای سیاسی یا انتخاباتی نیست،‌اظهار داشت: مهمترین مساله در دوره پسا تحریم، توسعه اقتصادی کشور است که در جریان توسعه اقتصادی فرمان به دست اقتصاد‌دانانی چون بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دولت است و فرمان فعالیتهای تکنولوژیک نیز به دست دانشمندان است.

سلطانی با بیان این که فضای اقتصادی توسط مدیران فراهم می‌شود تا دانشمندان در آن فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: در دوره پسا تحریم شرکتهای دانش بنیان، وزارت علوم و صندوق نوآوری و شکوفایی، هدایت امور را در دست دارند و از این رو اگر جایگاه خود را درک کنیم می‌توانیم در توسعه اقتصادی گام‌های موثری برداریم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این انسجام میان بخش‌های مختلف کشور برای توسعه اقتصادی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه نقش موثری دارد و برای این منظور تا کنون بخش عمده منابع مالی صندوق از سوی دولت محقق شده است به گونه‌ای که تا کنون 750 میلیارد تومان به صندوق وصول شده است و تا انتهای سال نیز کلیه‌ اعتبارات صندوق پرداخت خواهد شد.

سلطانی نیم درصد بودجه‌های عمومی دولت را از دیگر منابع مالی این صندوق نام برد و گفت: بر اساس قانون باید این اعتبار به صندوق پرداخت شود ولی این نیم درصد به صورت کمک به صندوق است که تا کنون محقق نشده است.

وی در خصوص اهمیت این نیم درصد توضیح داد :در جایی که قرار است صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر کند با این پول مجاز به سرمایه‌گذاری ریسک پذیر خواهد بود و اگر محقق نشود امکان سرمایه‌گذاری ریسک پذیر برای صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم نمی‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که در قانون به درستی این نیم درصد دیده شده است ادامه داد: علاوه بر آن بر اساس قانون وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های بزرگ باید در اجرای طرح‌های ملی و بزرگ مشارکت داشته باشند که در حال حاضر با وزارتخانه‌های مختلف در حال مذاکره هستیم.

سلطانی تعامل با 12 بانک را از جمله اقدامات این صندوق نام برد و گفت: در حال حاضر با سه بانک قرارداد منعقد کردیم و یکی از بانک‌ها پذیرفته است که در ازای بلوکه شدن 100 میلیارد تومان سرمایه صندوق در بانک، این بانک به میزان هزار میلیارد تومان برای شرکتهای دانش بنیان ضمانتنامه‌های مورد نیاز را صادر کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که از این طریق مشکل ضمانتنامه‌های همه شرکتهای دانش بنیان حل خواهد شد از تست عملیاتی این طرح خبر داد.وی همچنین با بیان این که با این اقدامات توانستیم 100 میلیارد تومان از سرمایه یک بانک دیگر را وارد عرصه فناوری کنیم، گفت: همچنین با بانک دیگری در حال مذاکره هستیم تا مبلغ 200 میلیارد تومان از طرح‌های فناورانه حمایت کند.

سلطانی با اشاره به اهداف صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: این صندوق دارای اهدافی بوده که بخش عمده‌ای از آن محقق شده است و از آن جمله می‌توان به ارائه تسهیلات شبکه صندوق‌ها و شبکه بانکی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و توانمندسازی شرکتها اشاره کرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تحقق تجاری‌سازی فناوری‌ها در دستگاه‌های اجرایی، مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی، مشارکت خیرین فناور و وقف فناوری و هدایت سرمایه‌های مردمی برای توسعه فناوری از سوی این صندوق گفت: در حال حاضر 80 درصد از امور این صندوق برون‌سپاری می‌شود.

سلطانی با تاکید بر این که صندوق نوآوری و شکوفایی از بانک‌ها و ادارات دولتی متفاوت هستند یادآور شد: این صندوق به آورده نیاز ندارد و ریسک 80 درصد طرح‌های شرکتهای دانش بنیان از سوی بانک‌ها پذیرفته نمی‌شود ولی این صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده است.

وی همچنین نرخ سود این صندوق را با بانک‌ها متفاوت دانست و گفت: در حالی که نرخ بانک‌ها به صورت مرکب است ولی صندوق نرخ سود خود را از 20 درصد به 17 درصد و پس از آن به 14 درصد کاهش داده است و همچنین در نرخ لیزینگ از 12 به 9 درصد کاهش داشته است.

سلطانی تسهیلات بلند مدت صنعتی تا سقف 20 میلیارد تومان تسهیلات کوتاه مدت لیزینگ و تسهیلات ضمانتنامه را از دیگر خدمات این صندوق نام برد و گفت: علاوه بر آن اقدام به ارائه خدماتی چون بسته حمایتی از صادرات، بسته حمایتی از انتقال فناوری و توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان کردیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به میزان اعتبارات اختصاص داده شده به طرح‌های دانش‌بنیان گفت: بررسی عملکرد این صندوق نشان می‌دهد که بیشترین میزان تسهیلات این صندوق مربوط به طرح‌های زیست فناوری است که 17 درصد اعتبارات صندوق را شامل می‌شود و پس از آن طرح‌های الکترونیک و ICT است که هر کدام 14 درصد اعتبارات صندوق را شامل می‌شود.

به گفته وی بیشترین میزان تسهیلات به ترتیب به طرح‌های تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، نفت و گاز، مهندسی پزشکی، مواد پیشرفته، نانو فناوری، اپتیک و فتونیک می‌شود.رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به توزیع جغرافیایی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: سه استان به عنوان استان‌های فعال شناخته شده‌اند که بیشتر از 50 درصد طرح‌ها را ارائه کرده‌اند. علاوه بر آن 13 استان به عنوان استان‌های نیمه فعال با ارائه کمتر از 30 طرح و بیشتر از 10 طرح و 15 استان غیر فعال با ارائه کمتر از 10 طرح شناخته شدند.

سلطانی تعداد شرکتهای دانش بنیان کشور را هزار و 957 شرکت ذکر کرد و گفت: از این تعداد 60 درصد شرکت نوپا، 35 درصد شرکت تولیدی و طراحی و 5 درصد شرکتهای صنعتی هستند.

وی با بیان این که تا کنون هزار و 500 طرح به این صندوق ارائه شده است، افزود: از این تعداد 400 طرح در دست ارزیابی و هزار و 100طرح نیز تعیین تکلیف شدند.

سلطانی با بیان این که از کل هزار و 100 طرح بررسی شده 660 طرح مصوب شده است، ادامه داد: 440 طرح در حال اصلاح و یا انصراف هستند.سلطانی با اشاره به حجم فعالیتهای انجام شده در این صندوق به مقایسه عملکرد آن با بانک توسعه صادرات پرداخت و اظهار داشت: از سوی بانک توسعه صادرات در طول دو سال گذشته 146 طرح بررسی شده که 24 طرح مصوب و به میزان 130 میلیارد تومان به طرح‌ها اختصاص داده شد. در حالی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برای 660 طرح مصوب 310 میلیارد تومان تسهیلات اعطاء شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کل مبالغ مصوب این صندوق را 645 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تا کنون 100 میلیارد تومان ضمانتنامه به شرکتهای دانش بنیان اعطاء شده است.

وی همچنین اضافه کرد: این صندوق 843 میلیارد تومان برای مشارکت و سرمایه‌گذاری و 100 میلیارد تومان برای ایجاد دفاتر شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است.

سلطانی با بیان این که تا پایان سال با افزایش تقاضای وام به میزان 200 میلیون تومان مواجه هستیم ادامه داد: جمع مورد نیاز تا پایان سال برای این صندوق 3 هزار و 96 میلیارد تومان است. ضمن آن که تا پایان سال حداقل به هزار و 245 میلیارد تومان نیاز داریم.

به گفته سلطانی در این صندوق 60 طرح در مرحله پایانی قرار دارد که از این تعداد تا کنون 3 طرح رونمایی شده است و در مراسم امروز نیز 32 طرح عرضه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا