بررسی دلیل استقبال جهانی از غذاهای ناسالم

بررسی و تحقیق بر روی عادات غذایی مردم 190 کشور جهان نشان می دهد با وجود اینکه امروزه تنوع و میزان مصرف میوه ، سبزیجات و گزینه های غذاهای سالم در دنیا افزایش پیدا کرده ، اما هنوز مردم سراسر دنیا از خوراکی ها و غذاهای ناسالم و فست فودها استقبال بیشتری می کنند .

محققان بین المللی در یک نظر سنجی از 320 نفر ، رژیم غذایی آنها را از سال 1990 تا سال 2010 مورد بررسی قرار دادند . این افراد معمولا از هفده غذا و نوشیدنی رایج سالم همانند میوه ها، سبزیجات ماهی و غذاهای دریایی و آب میوه ها استفاده کرده و در برنامه غذایی آن ها غذاها و مواد ناسالم همچون نمک ، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار نیز دیده می شده است .

پژوهشگران دریافتند که روند مصرف غذاهای بسیار سالم مردم همچون غلات سبوس دار و ماهی در سال های اخیر افزایش نشان داده اما نسبت به آن استفاده از غذاهای ناسالم نیز  بیش از حد بالا رفته است .

قابل ذکر است که این تحقیقات با حمایت بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates Foundation) و شورای تحقیقات پزشکی بریتانیا (Britain’s Medical Research Council) انجام گرفته است .

نتایج نهائی این پژوهش نشان می دهد که افراد مسن تر نسبت به جوانان از غذاهای سالم تری استفاده کرده و مصرف غذاهای سالم در زنان بیشتر از مردان است . برخی از کشورها و مناطق همچون مغولستان ، امریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب در اصلاح تغذیه مردم پیشرفت خوبی داشته اند . بعضی از کشورها نیز مصرف فست فودها و خوراکی های ناسالم را محدود کردند که از آن جمله می توان به کشورهای بوسنی ، ارمنستان و جمهوری دومینیکن اشاره کرد . در کشوری همچون ایالات متحده امریکا نیز مصرف هر دو نوع غذا اعم از سالم و ناسالم به یک میزان افزایش داشته است .

دکتر داریوش مظفریان (Dariush Mozaffarian) از دانشکده تغذیه دانشگاه تافتس (Tufts) واقع در ماساچوست ایالات متحده امریکا و از محققان این پروژه تحقیقاتی ، در این رابطه اظهار داشت : هنوز راهی طولانی برای رفتن وجود دارد . او در ادامه تاکید کرد که کشورهای غربی از بزرگترین مصرف کنندگان فست فودها و غذاهای ناسالم به حساب می آیند و کشورهایی همچون چین و هند نیز در استفاده از اینگونه غذاها روندی افزایشی را نشان داده اند . لازم است تا دولت های این کشورها اقدامات لازم پیشگرانه ای را به اجرا درآورند . ما نمی توانیم این عادت بد غذایی را بدون بررسی و مقابله ترک کنیم .

محققان در این پژوهش های جدید دریافتند برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی هیچگونه بهبودی در روند رژیم غذایی خود در طول بیست سال گذشته نداشته اند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در بخش مجموعه اطلاعات چاقی در مجله آنلاین بهداشت جهانی لانست (Lancet Global Health) منتشر شده است .

 منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا